FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Tory Wyścigów Konnych.
Wyścigi
Wyścigi (przystanek) 2

Pętla tramwajowa Wyścigi, stoją tramwaje 4 i 10 (2010)
zobacz także: 2008 i 2012

Zespół przystankowy Wyścigi (nr 3012, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych i krańców tramwajowych, położony na Mokotowie, w obrębie skrzyżowania Puławskiej z Gintrowskiego, Doliną Służewiecką oraz al. Wyścigową.

W latach 1983-1995 w zespole zatrzymywały się trolejbusy.

Historia Edytuj

Podwarszawski wówczas kraniec (teren wyścigów konnych były jeszcze poza terytorium Warszawy), pod nazwą Służewiec (Wyścigi), został uruchomiony dnia 9 października 1938 roku. Jako pierwsze skierowano tutaj linie S oraz nocną linię 20-kreślone.

Rok później, dnia 30 stycznia 1939 roku, wyścigi konne włączono do terytorium Warszawy. W tym samym roku, linię S zastąpiła linia 19. W trakcie wojny, wycofano stąd nocną linię, ponownie skierowano tutaj linię S, jednocześnie wycofując linię 19. Ponadto, swój kraniec miała tutaj także linia 19S.

Po wojnie, w 1946 roku, skierowano tutaj kolejny raz linię 19. W 1950 roku pojawiła się tam także nocna linia 12-kreślone, którą już niecały rok później zastąpiono linią 15-kreślone. W 1952 roku, w zamian za linię 19, pojawiły się tutaj linie 15 oraz 15W. W 1954 roku usunięto stąd linię 15W, a w zamian po raz kolejny pojawiła się tutaj linia 19 oraz W. W 1956 roku w zamian za linię 15-kreślone na krańcu pojawiła się linia 19-kreślone.

W 1964 roku wycofano stąd linię 19-kreślone oraz W. Dopiero dziesięć lat później, w 1974 roku, skierowano tutaj nową linię 36. W 1977 roku pojawiła się tutaj także linia 4, która ma tutaj swój kraniec aż do dnia dzisiejszego. Także do dnia 7 sierpnia 1977 roku pętla znajdowała się przy alei Wyścigowej. Tego dnia została zamknięta, w związku z budową ulic Gintrowskiego, Doliny Służewieckiej oraz węzłem z ulicą Puławską. Po kilku miesiącach uruchomiono nową pętlę w nowym miejscu - cała trasa tramwajowa została skrócona o około 250 metrów (przed ulicą Gintrowskiego jadąc od strony Śródmieścia).

W międzyczasie, nazwa całego zespołu została zmieniona na Wyścigi. Od 1980 roku swój kraniec ma tutaj dodatkowo linia 33. W 1986 roku skierowano tutaj także linia 14, którą wycofano stąd w 1992 roku. Taki zestaw linii (4, 19, 33 oraz 36) utrzymywał się do końca XX wieku, kiedy to w 2001 roku usunięto stąd linię 36. W 2006 roku linię 19 zastąpiła tutaj linia 36. W 2010 roku wycofano stąd linie 33 oraz 36, a w zamin pojawiła się tutaj linia 10. Dwa lata później pojawiła się tutaj także linia 35.

Obecnie, w związku z przebudową torowiska na ul. Puławskiej, z krańca wycofano linie 10 oraz 35, a w zamian pojawiła się linia 31.

Układ przystanków Edytuj

Galeria Edytuj

Krańce komunikacyjne na Mokotowie:

Obecnie działające: BokserskaChełmskaEC SiekierkiKieleckaKierbedziaKrólikarniaMetro SłużewMetro WierzbnoMetro WilanowskaRakowiecka-SanktuariumRondo Unii EuropejskiejSadybaSiekierki-SanktuariumSpartańskaStegnyWoroniczaWynalazekWyścigiZajezdnia Woronicza

Historyczne: BasztyKonstancińskaKoszykarskaOkrężnaPłatowcowaPiaseczyńskaPodchorążychSandomierskaWierzbnoWołoskaWejnerta

Zawieszone: Służewiec