FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Wilanów.
Wilanów
20150105 133634

Widok ogólny na pętlę (2015)

Zespół przystankowy Wilanów (nr 3044, rozkłady jazdy) – zespół przystanków i krańców autobusowych, położony w Wilanowie, przy skrzyżowaniu al. Wilanowskiej i ul. Przyczółkowej.

Historia Edytuj

Kraniec powstał dnia 20 października 1952 roku, jako kraniec autobusowy i tramwajowy. W 1973 roku (po likwidacji linii tramwajowej do Wilanowa) został przebudowany do obecnego kształtu - terminala ze sześcioma stanowiskami. W dniach od 30 września do 24 listopada 2009 roku pętla została przebudowana - wymieniono kostkę, odnowiono budynek ekspedycji oraz postawione zostały 3 nowe wiaty. Chodniki zostały przystosowane dla osób niepełnosprawnych - a także pojawiły się płyty ze specjalnymi wypustkami. Od powstania krańca, swój kraniec miały linie m. in. 117130139164422 i 522.

2013 roku część kursów linii 519 została skrócona do Wilanowa, a także w tym samym roku pojawiła się na tym krańcu nowa linia - 742, która została tu skrócona z pętli Metro Wilanowska. W 2014 na krańcu zawitała nowa linia 379, która wykonuje zaledwie jeden półkurs rano, dowożąc dzieci z Miasteczka Wilanów do pobliskiej szkoły - ZS 79.

Obecnie (2018), w zespole zatrzymuje się aż 5 linii podmiejskich, z czego 2 mają tu swój kraniec. Taki stan rzeczy ulegnie zmianie w momencie, gdy ulica Korbońskiego zostanie otworzona dla autobusów - wówczas z krańca znikną linie 710724 i 742. W niedalekiej przyszłości planowana jest rozbudowa zatoki na pętli (w okolicy przystanków nr 08 i nr 12), aby mogła przyjąć linię 131, która ma zostać przedłużona tutaj z pętli Sadyba.

Dnia 6 lipca 2018 roku, w związku z budową drogi dla rowerów wzdłuż ul. Wiertniczej, zawieszono działanie przystanków nr 06 oraz 10. W ich zastępstwie nie uruchomiono się żadnych przystanków. Dla linii 317 uruchomiono przystanek nr 08, który służył jako "dla wysiadających", postój odbywał się na przystanku technicznym nr 71, który znajduje się w zatoce na pętli, na wysokości przystanków nr 04 oraz 05, a jako przystanek "dla wsiadających" linia 317 wykorzystywała przystanek nr 02. Dla linii N31 nie uruchomiono żadnego przystanku zastępczego.

Układ przystanków Edytuj

  • 71:
    techniczny: 317

GaleriaEdytuj

Krańce komunikacyjne w Wilanowie:

Obecnie działające: BranickiegoKępa ZawadowskaPowsin-Park KulturySarmackaWaflowaWilanówPowsinekOś Królewska
Niewykorzystywane: GlebowaStare Kabaty