FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Służewiec (strona ujednoznaczniająca).
Służewiec
Słuz przebudowa 2208102

Pętla Służewiec (po przebudowie)

Służewiec (przystanek)

Pętla Służewiec (przed przebudową)

Zespół przystankowy Służewiec (nr 3253, rozkłady jazdy) – zespół krańców tramwajowych, położony na Służewcu, u zbiegu ul. Marynarskiej i ul. Suwak, w bliskim sąsiedztwie przystanku kolejowego Warszawa Służewiec.

Oprócz niego w pobliżu znajduje się zespół PKP Służewiec, a dawniej istniał także zespół Taśmowa.

Historia Edytuj

Kraniec, wówczas pod nazwą Służewiec Przemysłowy, wraz z nową trasą tramwajową wzdłuż ulicy Wołoskiej oraz Marynarskiej oddano do użytku dnia 1 lutego 1961 roku. Wówczas, pętla miała dwa tory dla tramwajów. Jako pierwsze, skierowano tutaj linie 11 (wariantowo) oraz 18.

W 1963 roku skierowano tutaj także część kursów linii 31, a rok później, na parę miesięcy, także linię 33-bis. W 1965 roku zlikwidowano kursy wariantowe linii 11, a w zamian pojawiła się tutaj linia 12, a dodatkowo rok później skierowano tutaj wszystkie kursy linii 31.

W 1967 roku, ponownie, pojawiła się tutaj linia 33-bis, którą tak samo przed pięcioma laty, wycofano po paru miesiącach. W 1968 roku dołączyła tutaj także linia 10. Taki zestaw linii (10, 12, 18 oraz 31) utrzymywał się do 1973 roku, kiedy to dołączyła tutaj jeszcze linia 17. W międzyczasie zmieniono nazwę krańca na Marynarska.

Te pięć linii (10, 12, 17, 18 oraz 31) miały tutaj swój kraniec aż do 1992 roku, kiedy to wycofano stąd linią 12, a trzy lata później także linią 31. W międzyczasie zmieniono nazwę zespołu na Służewiec. Pozostałe trzy linie (10, 17 oraz 18) w takim samym składzie miały tutaj swój kraniec aż do 2007 roku.

W międzyczasie, w 2005 roku, w okresie od 5 stycznia do 10 lipca, pętla była nieczynna, z powodu przebudowy skrzyżowania al. Wilanowskiej, ul. Marynarskiej, ul. Wołoskiej oraz ul. Gintrowskiego. Wszystkie kończące tutaj trasę linie (10, 17 oraz 18) skrócono do krańca Woronicza.

W 2008 roku wycofano stąd linią 10, a zastąpiono ją wariantowymi kursami linii 4 oraz nową linią 14. Kursy wariantowe linii 4 zlikwidowano już po paru miesiącach. W 2009 roku, w związku z remontem trasy W-Z, z krańca wycofano linię 14, a w kolejnym etapie remontu pojawiła się tutaj okresowa linia 44, którą połączyła okolice Mordoru z węzłem przesiadkowym przy Wilanowskiej.

Przebudowa pętli Edytuj

Dnia 12 lipca 2010 roku rozpoczęła się przebudowa pętli związana z planowaną rozbudową ulicy Marynarskiej oraz budową Trasy N-S, gdyż musiało zostać uwolnione miejsce pod nową estakadę. Nową pętla powstała kawałek bliżej ulicy Suwak i została powiększona, zyskując trzy zamiast dwóch peronów oraz nowy przystanek dla wsiadających[1], a także nową ekspedycję. Początkowo prace miały potrwać do 31 lipca, jednak termin ten wydłużono najpierw do 15 sierpnia 2010 roku[2], a potem ostatecznie do 18 sierpnia[3].

Po remoncie, na kraniec powróciły linie (17, 18 oraz 44). W 2012 roku, w związku z dużą popularnością, linię 44 przekształcono w całodobową linię 31. W 2013 roku, w związku z protestami mieszkańców, z kursów skróconych linii 17 wydzielono nową linię 37, która kursowała jednokierunkowo na trasie Służewiec - Metro Marymont. Po remoncie ulicy Wołoskiej, w 2015 roku, linia nie została już przywrócona, a w zamian powróciły kursy skrócone linii 17.

Wyłączenie krańca Edytuj

Dnia 22 sierpnia 2016 roku, w związku z przebudową ul. Marynarskiej i związanym z tym wyłączeniem ruchu tramwajowego od przystanku Rondo Unii Europejskiej do krańca Służewiec, z krańca wycofano wszystkie linie tramwajowe. Linię 17 oraz 18 skrócono do pętli Woronicza, a linia 31 kursuje do tymczasowego krańca Rondo Unii Europejskiej[4].

Pierwotny termin powrotu tramwajów na ul. Marynarską to sierpień 2017 roku. Inwestycja złapała jednak ogromne opóźnienie, a obecnie planowany termin przywrócenia ruchu tramwajowego to koniec wakacji 2018 roku[5].

Układ przystanków Edytuj

  • 01:
    zawieszony
  • 02:
    zawieszony
  • 03:
    zawieszony
  • 04:
    zawieszony

Przypisy Edytuj

  1. Trzy tygodnie bez tramwajów na Mokotowie, tvnwarszawa.pl, 07.07.2010
  2. Wyłączenie ruchu tramwajowego na odcinku od ul. Woronicza do pętli Służewiec, ztm.waw.pl, dostęp: 24.07.2010
  3. Suwak dłużej, al. Niepodległości krócej, um.warszawa.pl, 13.08.2010
  4. http://www.ztm.waw.pl/zmiany.php?c=182&l=1&i=8428
  5. Planowany termin powrotu tramwajów na ul. Marynarską

Galeria Edytuj

Krańce komunikacyjne na Mokotowie:

Obecnie działające: BokserskaChełmskaEC SiekierkiKieleckaKierbedziaKrólikarniaMetro SłużewMetro WierzbnoMetro WilanowskaRakowiecka-SanktuariumRondo Unii EuropejskiejSadybaSiekierki-SanktuariumSpartańskaStegnyWoroniczaWynalazekWyścigiZajezdnia Woronicza

Historyczne: BasztyKonstancińskaKoszykarskaOkrężnaPłatowcowaPiaseczyńskaPodchorążychSandomierskaWierzbnoWołoskaWejnerta

Zawieszone: Służewiec