FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Plac Zbawiciela.
Plac Zbawiciela
Plac Zbawiciela (przystanek)

Przystanek Plac Zbawiciela 03
(wiata typu „Adpol”) (2008)

Zespół przystankowy Plac Zbawiciela (nr 7010, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych i tramwajowych, położony w Śródmieściu, w obrębie pl. Zbawiciela, na ulicach ul. Marszałkowskiej i ul. Nowowiejskiej.

Historia Edytuj

W 1882 roku na plac Zbawiciela została doprowadzona trasa tramwaju konnego. Ponadto, od 1905 roku tramwaje te miały tutaj swój kraniec. Po elektryfikacji, tory przebiegały wokół zieleńca pośrodku placu, a zjazd był możliwy w czterech kierunkach.

W 1930 roku na placu pętlę miały tramwaje linii 11 i 16, a także autobusy linii A oraz A-bis. Układ torowy odtworzono po wojnie jeszcze w 1945 roku i skierowano tutaj na pętlę linie 8, 9, 10, jednak wraz z oddawaniem nowych odcinków oraz przekuwaniem torów linie przebiegające przez ten zespół nieustannie się zmieniały.

Tory na placu przekuwano etapami, w latach 1946-1948. Według stanu z końca 1948 roku trasę kończyły tu linie 11, 12, 15 i 18 oraz autobusy linii R i S. Jako ostatnia z pętli na placu korzystała linia 15-bis, usunięta stąd 21 czerwca 1964 roku.

W 1968 roku plac Zbawiciela przebudowano, a w ramach prac zlikwidowano pętlę tramwajową i wybudowany nowy układ torowy, tworząc układ trzech przystanków. W 2011 roku likwidacji uległ przystanek nr 05 na ul. Nowowiejskiej (kierunek wschodni), tym samym kształtując współczesny układ.

Układ przystanków Edytuj