FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Plac Starynkiewicza.
Plac Starynkiewicza
Plac starynkiewicza

Przystanek Plac Starynkiewicza 01
(wiata typu "Adpol")

Zespół przystankowy Plac Starynkiewicza (nr 4052, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych i tramwajowych położony przy skrzyżowaniu ulicy Żelaznej i Alej Jerozolimskich, przy placu Sokratesa Starynkiewicza.

Historia Edytuj

Tramwaje na plac Starynkiewicza dotarły w 1905 roku jeszcze w ramach sieci tramwajów konnych, dotarła tam wówczas linia czerwono-żółta, oznaczona tymczasowo jako "8". Po przebudowie trakcji na elektryczną linię 8 poprowadzono dalej na plac Zawiszy, do Rogatek Jerozolimskich. Pętla była tymczasowo wykorzystywana w okresie międzywojennym oraz w okresie powojennym, po raz ostatni była regularną pętlą tramwajową 6 stycznia 1963 roku, kiedy to usunięto stamtąd linię 33-bis. Od tego czasu pętla służy jako awaryjna bądź specjalna.

Układ przystanków Edytuj

W obrębie zespołu znajduje się 5 przystanków: przystanki 01, 02 i 06 są obsługiwane przez autobusy, a 03 i 04 przez tramwaje. Znajduje się tu także współcześnie nieużywana, awaryjna pętla tramwajowa. W zespole zatrzymują się następujące linie komunikacji miejskiej:

Krańce komunikacyjne na Ochocie:

Obecnie działające: BanachaBitwy Warszawskiej 1920CH Blue CityCH RedutaDworzec ZachodniPlac NarutowiczaSzczęśliwice  Nieużywane: Plac Starynkiewicza