FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Plac Starynkiewicza.
Plac Starynkiewicza
Plac starynkiewicza

Przystanek Plac Starynkiewicza 01 (wiata typu „Adpol”) (2009)

Plac Starynkiewicza 04 (by Kubar906)

Przystanek Plac Starynkiewicza 04 (2018)

Zespół przystankowy Plac Starynkiewicza (nr 4052, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych i tramwajowych położony przy skrzyżowaniu ulicy Żelaznej i Alej Jerozolimskich, przy placu Sokratesa Starynkiewicza.

Historia Edytuj

Tramwaje na plac Starynkiewicza dotarły w 1905 roku jeszcze w ramach sieci tramwajów konnych, dotarła tam wówczas linia czerwono-żółta, oznaczona tymczasowo jako "8". Po przebudowie trakcji na elektryczną linię 8 poprowadzono dalej na plac Zawiszy, do Rogatek Jerozolimskich. Pętla była tymczasowo wykorzystywana w okresie międzywojennym oraz w okresie powojennym, po raz ostatni była regularną pętlą tramwajową 6 stycznia 1963 roku, kiedy to usunięto stamtąd linię 33-bis. Od tego czasu pętla służy jako awaryjna bądź specjalna.

Układ przystanków Edytuj

W obrębie zespołu znajduje się 5 przystanków: przystanki 01, 02 i 06 są obsługiwane przez autobusy, a 03 i 04 przez tramwaje. Znajduje się tu także współcześnie nieużywana, awaryjna pętla tramwajowa. W zespole zatrzymują się następujące linie komunikacji miejskiej:

Krańce komunikacyjne na Ochocie:

Obecnie działające: BanachaBitwy Warszawskiej 1920CH Blue CityCH RedutaDworzec ZachodniPlac NarutowiczaSzczęśliwice  Nieużywane: Plac Starynkiewicza