Wikia

Wszystko o Warszawie

Zespół przystankowy Plac Narutowicza

Dyskusja0
4409stron na Warszawikii
Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Plac Narutowicza.
Plac Narutowicza-rozmieszczenie
Plac Narutowicza (przystanek, tramwaj 32, tramwaj 21)

Pętla tramwajowa

Zespół przystankowy Plac Narutowicza (nr 4003, rozkłady jazdy) – zespół przystanków oraz krańców tramwajowych i autobusowych położony na placu Narutowicza oraz wzdłuż ulicy Grójeckiej na Starej Ochocie w dzielnicy Ochota. W przyszłości przy placu Narutowicza ma powstać stacja III linii metra.

Pierwsze tramwaje przejechały przez plac Narutowicza 2 października 1921 roku, kiedy to otwarto nową trasę wzdłuż Grójeckiej na Opaczewską – były to tramwaje linii 7. Natomiast 27 grudnia 1925 roku tramwaje wjechały także od strony Filtrowej, wówczas też zaczęła działać pętlą tramwajowa na placu – pierwszą linią mająca tu swój kraniec była linia 25.

W przededniu wojny przez plac przejeżdżało 8 linii tramwajowych, z których pętlę miało tu sześć linii: 8, 10 (nocna), 17, 25, 27 oraz A. Względnie niewielkie zniszczenia infrastruktury pozwoliły na uruchomienie torowisk już 15 września, a krańca dla linii 7 już 12 października 1945 roku. Do końca roku 3 linie kursowały przez ten zespół. Pierwszy autobus, należący do linii 114, zatrzymał się tu 22 lutego 1949 roku, a 10 października 1949 roku pętlę miał tu autobus linii 124.

Współcześnie dzielnica Ochota chciałaby zlikwidować pętlę przy okazji rewaloryzacji placu Narutowicza, na to zgody jednak nie wyda Zarząd Transportu Miejskiego, likwidacji sprzeciwia się także Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Bardziej prawdopodobnym rozwiązaniem jest więc znaczne okrojenie pętli do jednego stanowiska, zlokalizowanego przy ul. Akademickiej.

Plac Narutowicza (przystanek) 2

Przystanek nr 07

Aktualnie w skład zespołu wchodzi 8 przystanków, gdzie przystanki oznaczone numerami 01, 02 i 15 przeznaczone są dla autobusów, natomiast przystanki 07, 08, 09, 11 oraz 12 dla tramwajów. W zespole zatrzymują się następujące linie:

GaleriaEdytuj

Krańce komunikacyjne na Ochocie:

Obecnie działające: BanachaBitwy Warszawskiej 1920CH Blue CityCH RedutaDworzec ZachodniPlac NarutowiczaPlac StarynkiewiczaSzczęśliwice

W sieci Wikii

Losuj Wikię