FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Osiedle Kabaty.
Osiedle Kabaty

Zespół przystankowy Osiedle Kabaty (nr 3400, rozkłady jazdy) – zespół przystanków i krańców autobusowych, położony w al. Komisji Edukacji Narodowej na wysokości skrzyżowania z ul. Na Przyzbie oraz hipermarketu Tesco (Kabaty).

Układ przystankówEdytuj

52° 7.744' N 21° 4.116' E

  • 01:
    krańcowy: 192, 504
  • 02:
    krańcowy: 179
  • 03:
    okresowy stały: 166
    krańcowy: N34
  • 04:
    okresowy stały: 166
    krańcowy: 166, N37

Historia krańcaEdytuj

6414-504

Autobus linii 504 podczas postoju na pętli (2007)

Osiedle Kabaty (przystanek) (autobus 179)

Poprzednie wiaty typu "Targówek" na przystankach autobusowych

Osiedle Kabaty (widok)

Obecna wiata typu "Budotechnika" na przystankach autobusowych

Zespół został utworzony w 1999 roku w zastępstwie za zlikwidowaną pętlę Metro Kabaty. Jej celem było skierowanie do jednego punktu wszystkich autobusów, które dotychczas zatrzymywały się na aż czterech kabackich krańcach oraz zlokalizowania jej bliżej powstających budynków mieszkalnych. Pierwsze linie, które zatrzymywały się na przystankach to 412, 504, 505, 513, 604 oraz 607. Zapewniały one połączenie dzielnicy ze Śródmieściem i Pragą Północ.

Od 2001 roku w zespole zatrzymują się autobusy linii 179, które obecnie pełnią funkcję linii dowożącej pasażerów do metra i kursują tylko po Ursynowie. W październiku 2003 roku, po raz pierwszy wykorzystano przystanek jako przelotowy. Linię 513 zakrańcowano na pętli Kabaty-STP, zapewniając dojazd pracownikom do stacji techniczno-postojowej pierwszej linii metra. W 2005 roku zmienił się charakter linii, autobusy jeździły jako 166 jednak wykorzystanie przez nie zespołu "Osiedle Kabaty" się nie zmieniło – dnia 25 kwietnia 2015 roku linia została skrócona do tego krańca autobusowego. Od 2005 roku, na przystanku zatrzymuje się także płatna linia hipermarketowa, Maxibus.

W 2008 roku na pętlę skierowano autobusy linii 306, która połączyła dzielnicę z Włochami oraz Lotniskiem Chopina. Trasa została wycofana z Ursynowa w 2013 roku w wyniku projektu racjonalizacji tras autobusowych. 1 września 2009 na ulice Warszawy powróciła linia 192 i połączyła Kabaty z Mokotowem pełniąc alternatywę dla linii 179. Na przystanku zatrzymywały się także trzy linie zastępcze: Z-1 (2008 i 2014), Z-3 (2011) oraz Z-5 (dwukrotnie w 2015), które zastępowały metro na wyłączonych odcinkach.

CiekawostkiEdytuj

  • W czerwcu 2007 roku na pętli Osiedle Kabaty kręcono reklamę Canal+. Na przystanek nr 04 podjeżdża autobus linii "34" w kierunku fikcyjnego osiedla Merecz. Na postawionym słupku przystankowym znajdują się naklejki z liniami "17", "23" i "33".

Linki zewnętrzneEdytuj

Krańce komunikacyjne na Ursynowie:

Obecnie działające: Kabaty-STPNatolin PółnocnyOgród BotanicznyOsiedle KabatyOsmańska-DHLPKP JeziorkiTor SłużewiecUrsynów PołudniowyUrsynów PółnocnyUrsynów ZachodniWyczółki
Historyczne: Natolin PołudniowyNatolin-KabatyNatolin-MoczydłoNatolin-WolicaNatolin-WyżynyWolica

W sieci Wikii

Losuj Wikię