FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Parkuj i Jedź oraz Aleja Krakowska.
Okęcie
Pralka

Widok pętli autobusowej

P+R Aleja Krakowska (przystanek)

Widok pętli tramwajowej

P+R Aleja Krakowska

Parking Parkuj i Jedź

Zespół przystankowy P+R Aleja Krakowska (potocznie Okęcie lub Pralka, nr 4015, rozkłady jazdy) – zespół przystanków i krańców autobusowych i tramwajowych położony na Okęciu, w ciągu al. Krakowskiej, między ul. Malowniczą a ul. Mineralną. W zespole znajduje się także parkingu Parkuj i Jedź.

HistoriaEdytuj

Pierwsza pętla tramwajowa o nazwie Okęcie (Zakłady Lotnicze) powstała w tej okolicy już w 1923 roku, która to jednak zlokalizowana była bardziej na północ (w rejonie ul. Rękodzielniczej), na wysokości zakładów lotniczych. Była to typowa zawrotka z jednym torem, z której korzystała linia tramwajowa A. W 1954 roku powstała nowa pętla Okęcie zlokalizowana dużo dalej na południe, w rejonie ul. Malowniczej, trasę kończyły tu także autobusy, które zawracały kryterium ulicznym RękodzielniczaSkibickaMalownicza. Dla nich pętla nosiła nazwę Malownicza.

W 1963 roku powstała współczesna pętla tramwajowa, natomiast w latach 1970-1971 wybudowano rozległą pętlą autobusową, umieszczoną pomiędzy jezdniami al. Krakowskiej. Pętla tramwajowa miała trzy perony krańcowe, przystanek dla wsiadających oraz mijankę, natomiast autobusy zatrzymywały się na terminalu z czterema peronami i dwunastoma stanowiskami.

W latach 2009-2011 pętla autobusowa została przebudowana w związku z budową parkingu Parkuj i Jedź, wszystkie autobusy skierowano na tymczasową pętlę na ul. Janka Muzykanta. Parking wraz z pętlą otwarto 28 sierpnia 2011 roku, równocześnie zmieniając nazwę całego zespołu na P+R Aleja Krakowska, co spotkało się z powszechną krytyką zarówno varsavianistów, jak i mieszkańców, którzy zarzucili ZTM-owi usuwanie tradycyjnej, zakorzenionej nazwy. ZTM bronił jednak swojej decyzji uważając, że dotychczasowa nazwa była myląca – argumentował, że mogła wprowadzać w błąd turystów, którzy przyjeżdżali na kraniec w celu wejścia na terminale Lotniska Chopina, nazywanego potocznie właśnie "Okęciem". Tymczasem wejście znajdowało się kilka kilometrów dalej. Wobec zmiany nazwy bardzo szybko rozpowszechniła się nowa, żartobliwa i potoczna pralka, będąca skrótem od P+R AL Krakowska.

Wynikiem nadania tej krytykowanej nazwy było odebranie Zarządowi Transportu Miejskiego prawa do nadawania i zmieniania nazw zespołów przystankowych, a Zespół Nazewnictwa Miejskiego wraz z Radą Warszawy będą dążyły do choć częściowego przywrócenia historycznej nazwy Okęcie – pierwsza przymiarka w tym kierunku miała miejsce w październiku 2014 roku.

Stan obecnyEdytuj

52° 10.577' N 20° 56.678' E

  • 01:
    dla wysiadających: 9
  • 02:
    krańcowy: 15
  • 03:
    krańcowy: 7
  • 04:
    stały: 7, 15
    dla wsiadających: 9
  • 05:
    okresowy dla wysiadających: 124, 177
  • 06:
    nieużywany
  • 07:
    krańcowy: 141, N38
  • 08:
    nieużywany
  • 09:
    krańcowy: 154
  • 10:
    krańcowy: 317
  • 11:
    krańcowy: 177
  • 12:
    krańcowy: 124
  • 13:
    krańcowy: 707, 715
  • 14:
    krańcowy: 721, 728
  • 15:
    krańcowy: 703, 711, 733
  • 16:
    krańcowy: 706
  • 17:
    na żądanie: N88
  • 18:
    na żądanie: N88

GaleriaEdytuj

Krańce komunikacyjne we Włochach:

Obecnie działające: Lotnisko ChopinaNowe WłochyPaluchP+R Aleja KrakowskaWKD Raków
Nieużywane: Instalatorów
Nieistniejące: Port lotniczy im. F. Chopina