Wikia

Warszawikia

Zespół przystankowy Metro Wilanowska

5259 stron w Warszawikii
Dyskusja0
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Stacja metra Wilanowska, Ulica Wilanowska w Śródmieściu, Ulica Wilanowska w Wesołej i aleja Wilanowska.
Schemat rozmieszczenia przystanków w zespole Metro Wilanowska
Metro Wilanowska (przystanek).jpg

Pętla autobusowa (2008)

Zespół przystankowy Metro Wilanowska (nr 3009, rozkłady jazdy) – zespół przystanków i krańców autobusowych i tramwajowych, położony na Mokotowie, w obrębie skrzyżowania ul. Puławskiej, al. Niepodległości i al. Wilanowskiej, tworzy węzeł ze stacją metra (M1) Wilanowska i parkingiem Parkuj i Jedź.

Układ przystankówEdytuj

Metro Wilanowska (przystanek 2).JPG

Pętla tramwajowa (2014)

Historia zespołuEdytuj

52° 10.794' N 21° 1.416' E

Pętlę tramwajową uruchomiono 15 listopada 1936 roku, do 1986 roku funkcjonowała pod nazwą Służew. Kraniec autobusowy, początkowo pod nazwą Dworzec Południowy, otwarto 1 września 1948 roku, został rozbudowany w latach 70. XX wieku. Obok działała także stacja kolejki grójeckiej. W latach 1986-1995 krańce tramwajowy i autobusowy funkcjonowały pod wspólną nazwą Wilanowska. W latach 1983-1995 znajdował się tu kraniec linii trolejbusowej do Piaseczna. Dzisiejsza pętla autobusowa to terminal z 6 peronami, tramwajową tworzy łezką z dwutorową mijanką. Kończą tu trasę nie tylko linie ZTM, ale także liczne podmiejskie linie prywatne (w tym Polski Bus) i PKS obsługujące tereny na południe od Warszawy.

W marcu 2015 roku Zarząd Transportu Miejskiego podał do publicznej wiadomości koncepcję przebudowy zespołu przystankowego wraz ze skrzyżowaniem ul. Puławskiej, al. Niepodległości i al. Wilanowskiej. Zakłada on umieszczenie skrzyżowania tych trzech arterii na jednym poziomie, w formie dużego ronda z rozjazdami tramwajowymi, które umożliwią wagonom skręcanie w planowane trasy wzdłuż al. Wilanowskiej. Pętla tramwajowa zostanie usytuowana na poziomie gruntu wokół centralnej wyspy, a pętla autobusowa zostanie przeniesiona na podziemny dworzec autobusowy. Uwolniony w ten sposób teren zostanie przeznaczony pod zabudowę, którą zdominować mają dwa wysokie budynki w północnych narożnikach skrzyżowania al. Wilanowskiej i ul. Puławskiej. Rozbudowany zostanie też parking Parkuj i Jedź.

Linki zewnętrzneEdytuj

Krańce komunikacyjne na Mokotowie:

Obecnie działające: BokserskaEC SiekierkiKieleckaKierbedziaKrólikarniaMetro WilanowskaRakowiecka-SanktuariumSadybaSiekierki-SanktuariumSłużewiecSpartańskaStegnyWoroniczaWynalazekWyścigiZajezdnia Woronicza

Historyczne: BasztyKonstancińskaKoszykarskaOkrężnaPłatowcowaPiaseczyńskaPodchorążychSandomierskaWierzbnoWołoskaWejnerta

Nieużywane: Chełmska

W sieci Wikii

Losuj Wikię