FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Stacja metra Ratusz Arsenał.
Metro Ratusz Arsenał-rozmieszczenie

Zespół przystankowy Metro Ratusz Arsenał (nr 7099, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych i tramwajowych położonych u zbiegu alei "Solidarności", ul. gen. Andersa oraz placu Bankowego, które tworzą węzeł ze stacją metra Ratusz Arsenał.

CharakterystykaEdytuj

Metro Ratusz Arsenał (przystanek, nowe wiaty)

Przystanek nr 10 z nowymi wiatami

3030-4

Przystanki nr 09 i nr 10 z tramwajami (sprzed instalacji wiat)

8810-190

Przystanek nr 10 z autobusem (sprzed instalacji wiat)

Zespół przystankowy Metro Ratusz Arsenał (do 29.12.2006: Metro Ratusz[1]) został wybudowany w związku z budową stacji metra A-15 Ratusz i został uruchomiony w maju 2001 roku. Powstał z tego powodu, że stacja powstała bardziej na północ od pierwotnie zakładanej lokalizacji do zespołu Plac Bankowy byłoby zbyt daleko. W skład nowo wybudowanego zespołu wszedł istniejący wcześniej przystanek z zespołu Plac Bankowy znajdujący się w al. Solidarności (w kierunku Woli), obok którego dobudowano drugi przystanek w kierunku Pragi (pierwotnie znajdował się on po zachodniej stronie skrzyżowania), a oba połączono przejściem podziemnym z placem Bankowym i stacją metra. W ramach zespołu wybudowano także dwa nowe przystanki dla tramwajów oraz dwa dla autobusów w ciągu ul. Andersa w celu zmniejszenia odległości z metra do komunikacji miejskiej. Tym samym zespół Plac Bankowy utracił na znaczeniu przesiadkowym na rzecz zespołu Metro Ratusz Arsenał.

Na czas remontu torowiska tramwajowego na Trasie W-Z w 2009 roku przystanek stał się tymczasowo krańcem tramwajowym. W odległości około 300 metrów od przystanku, w rozwidleniu jezdni alei "Solidarności" zbudowano wówczas tymczasowy tor do zawracania, z którego przez pewien czas skorzystały linie 23 i 26. Po zakończeniu remontu układ przystanków w zespole zmienił się, likwidacji uległ oddzielny przystanek autobusowy nr 05, gdyż kursy autobusowe zostały przeniesione na wspólne, tramwajowo-autobusowe przystanki nr 09 i nr 10. W 2011 roku w zespole powstały całkiem nowe wiaty – koszt budowy wyniósł (łącznie z podobnymi wiatami na przystanku Park Praski) 7,4 mln złotych. Ich montaż rozpoczęto na początku sierpnia 2011 roku, wiata w kierunku Pragi została udostępniona 25 września, a w kierunku Woli 10 października. Możliwe jest także poszerzenie przystanku w kierunku Pragi, gdyż z taką propozycją wyszło Zielone Mazowsze.

Od 15 października 2011 roku, w związku z budową stacji metra C-15 Dworzec Wileński i zamknięciem dla ruchu pl. Wileńskiego na Metro Ratusz Arsenał skierowane zostały dodatkowe autobusy, które umieszczono na tymczasowej pętli zlokalizowanej w południowej części pl. Bankowego, a zawracanie umożliwiono im poprzez specjalnie wybudowaną zawrotkę na ul. Marszałkowskiej. Umieszczonymi tam liniami były 226, 718, 738 i 805, do których po czterech dniach dołączyła linia 512 (wycofana stąd 1 grudnia 2011). Ostatnim dniem funkcjonowania pętli był 8 marca 2015 roku, następnego dnia wszystkie linie autobusowe zostały skierowane na nowe trasy do stacji II linii metra.

Linie komunikacji miejskiejEdytuj

W zespole zatrzymują się autobusy (przystanki 01, 02, 06, 09 i 10) oraz tramwaje (przystanki 03, 04, 09 i 10) następujących linii komunikacji miejskiej: :

M Ratusz Arsenał (przystanek techniczny)

Pętla techniczna na pl. Bankowym

GaleriaEdytuj

PrzystankiEdytuj

Remont torowiska na trasie W-Z w 2009 rokuEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Komunikat o zmianach nazw przystanków na stronie ZTM-u (arch.)

Linki zewnętrzneEdytuj

Krańce komunikacyjne w Śródmieściu

Funkcjonujące: BielańskaBrowarnaCentrumDworzec CentralnyGUSKonwiktorskaMariensztatMetro PolitechnikaNowowiejskaPlac PiłsudskiegoPlac Trzech KrzyżyCH ArkadiaTorwar
Zawieszone: Dworzec GdańskiEmilii PlaterMetro Ratusz ArsenałStare MiastoZachęta

W sieci Wikii

Losuj Wikię