FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Ulica Jana Olbrachta.
Ciołka
Jana Olbrachta (przystanek)

Przystanek nr 02
(wiata typu "Targówek")

Zespół przystankowy Jana Olbrachta (nr 5030, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych, położony na Woli w obrębie skrzyżowania ul. Górczewskiej, ul. Jana Olbrachta oraz ul. Księcia Janusza.

Historycznie najstarszym przystankiem w rejonie tego skrzyżowania był kraniec tramwajowy Ulrychów[1]. Został on uruchomiony wraz z nową trasą tramwajową na ulicy Górczewskiej 2 grudnia 1928 roku. Tramwaje jadące środkiem ulicy Górczewskiej zawracały na specjalnej zawrotce, znajdującej się pomiędzy kamienicą przy Górczewskiej 123 a ulicą Jana Olbrachta. Pierwszym tramwajem, który dojechał do tej pętli był tramwaj linii 9. Później dojeżdżały do niej jeszcze tramwaje linii podmiejskiej linii B oraz szczytowej linii W, jednak 31 sierpnia 1939 "dziewiątka" jako jedyna linia docierała w to miejsce. Podczas okupacji dojeżdżała tutaj linia 16.

Po wojnie trasy tramwajowej oraz pętli nie odbudowano. Zamiast nich ulicą Górczewską skierowano 22 listopada 1948 roku autobusy linii 109, które dojeżdżały do pętli Księcia Janusza[2][3] położonej w tym samym miejscu. W 1954 linię 109 wydłużono, a miejsce na pętli zajęły autobusy linii 109-bis. Tą 25 maja 1958 roku przekształcono w 145 z jednoczesnym wydłużeniem trasy w kierunku Koła. W 1961 roku na pętlę skierowano linię 309, a w 1962 roku linię 155. Ta pierwsza kursowała do tej pętli aż do 1978 roku. Od tego czasu przystanki w tym zespole służą jedynie jako przelotowe.

PrzypisyEdytuj

  1. Linia tramwajowa zwykła 9 (lata 1908-1939), trasbus.com
  2. Informator komunikacji miejskiej w m. st. Warszawie (1956), trasbus.com
  3. Schemat komunikacji miejskiej dziennej 1956, trasbus.com

W sieci Wikii

Losuj Wikię