Fandom

Warszawikia

Zespół przystankowy Esperanto

5345 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Schemat rozmieszczenia przystanków w zespołach Esperanto i Cmentarz Żydowski

Zespół przystankowy Esperanto (nr 5157, rozkłady jazdy) – zespół przystanków i krańców autobusowych położony przy ulicy Anielewicza, pomiędzy ulicami Esperanto a Okopową.

Przystanki w zespoleEdytuj

Esperanto (pętla).jpg

Kraniec autobusowy (2015)

Esperanto (przystanek po remoncie).JPG

Kraniec autobusowy (2010)

W zespole zatrzymujące się następujące linie komunikacji miejskiej

  • 01:
    stały: 180
    na żądanie: N41
  • 02:
    stały: 111, 180
    na żądanie: N41, N91
  • 03:
    krańcowy: 527
  • 04:
    nieużywany
  • 05:
    krańcowy: 107
  • 06:
    krańcowy: 111

HistoriaEdytuj

Esperanto (petla).jpg

Kraniec podczas przebudowy, 1 sierpnia 2009

Esperanto (przystanek w rozbudowie).JPG

Kraniec podczas przebudowy, 18 czerwca 2009

Esperanto (przystanek).JPG

Kraniec przed przebudową, widoczny autobus linii 107 (2008)

Kraniec, zwany początkowo Anielewicza, uruchomiono 30 czerwca 1968 roku i funkcjonowała jako pętla uliczna, gdyż autobusy zawracały jadąc ulicami Anielewicza, Esperanto, Miłą oraz Smoczą. Pierwszym autobusem, który kończył tu swoją trasę, była linia 170, rok później pojawiła się dodatkowo linia 111. 4 września 1970 roku otwarto nową zawrotkę we współczesnym położeniu.

W 1970 roku rozszerzono działalność pętli i wprowadzono na nią również linię 307, która wkrótce wyparła stamtąd linię 170, przedłużoną na Chomiczówkę. W 1973 roku w celu zwiększenia liczby linii w tym rejonie skierowano tutaj autobusy linii 180. W 1986 roku pętlę przemianowano na Esperanto. Większe zmiany przyniósł rok 1992, kiedy z pętli zniknęły autobusy linii 307, a w zamian pojawiły się pojazdy obsługujące linie 107 i 516.

W 2000 roku linia 180 została przekonwertowana na linię turystyczną i wydłużona na Powązki, rok później zlikwidowano linię 516. Stara pętla była mało wygodna, wobec czego ZTM zaczął przygotowywać projekt przebudowy krańca. W listopadzie 2007 roku podpisano umowę na przebudowę krańca, która rozpoczęła się 3 czerwca, a zakończyła 31 sierpnia 2009 roku. Nowa pętlą jest dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych, lepiej oświetlona i może obsłużyć trzy linie autobusowe. Natomiast 10 stycznia 2011 na pętlę zawitała nowa linia – 527, która to została wydłużona do tego krańca, w zamian za zlikwidowany kraniec tymczasowy Okopowa. 22 lipca 2012 roku w związku z pracami przy budowie metra kraniec linii 527 zmieniono na CH Arkadia, a pięć dni później do pętli Esperanto skierowano linię 512. 9 marca 2015 roku, po otwarciu drugiej linii metra na pętlę za linię 512 wróciła linia 527.

Krańce komunikacyjne na Woli:

Obecnie działające: Cmentarz WolskiDworzec Zachodni (Tunelowa)EsperantoKołoMłynówRondo RadosławaZnanaRondo Daszyńskiego
Nieużywane: Okopowa
Nieistniejące: Staszica

W sieci Wikii

Losuj Wikię