FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: stacja kolejowa Warszawa Wileńska i stacja metra Dworzec Wileński.
Dworzec Wileński
Dworzec Wileński 05 (przystanek)

Przystanek nr 05 (2015)

  • Przystanek nr 07 (2008)
  • Pozostałości przystanków nr 08 i nr 11 (2013)
  • Przystanek nr 10 (2008)
  • Przystanek nr 13 (2008)
  • Przystanek nr 53 (2012)
  • Przystanek nr 53 (2014)
  • Przystanek nr 54 i nr 59 (2012)

Zespół przystankowy Dworzec Wileński (nr 1003, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych i tramwajowych, położony na Pradze Północ, w obrębie skrzyżowania al. Solidarności i ul. Targowej (tworzącego plac Wileński) oraz ul. Wileńskiej.

Zespół tworzy węzeł ze stacją metra Dworzec Wileński oraz stacją kolejową Warszawa Wileńska.

Historia Edytuj

W latach 2011-2016 w zespole funkcjonowały także przystanki przy ul. Jagiellońskiej, zostały otwarte w ramach przygotowania objazdów w czasie budowy centralnego odcinka drugiej linii metra, kiedy przeniesione je z pl. Wileńskiego, a zlikwidowane podczas przebudowy torowiska podczas wakacji 2016.

W dzień po otwarciu centralnego odcinka II linii metra, dnia 9 marca 2015 roku, węzeł przesiadkowy przybrał obecny kształt, wyznaczono też przystanki krańcowe na ul. Wileńskiej, ponadto w październiku 2016 roku utworzono na fragmencie al. Solidarności trambuspas z wspólnym przystankiem tramwajowa-autobusowym.

Dworzec Wileński jako kraniec Edytuj

Kraniec autobusowy uruchomiono w tym miejscu dnia 9 marca 2015 roku, po otwarciu centralnego odcinka II linii metra. Skierowano tutaj wówczas nową jednokierunkową okresową linię 412 z Gilarskiej oraz ekspresowe linie E-3 z Targówka oraz E-7 z Osiedla Derby. Obie linie ekspresowe rano dowożą pasażerów do stacji metra, a po południu odwożą z niej.

Dnia 27 czerwca 2015 roku skrócono tutaj z Metra Stadionu Narodowego linię 512. Dnia 2 maja 2016 roku, w związku z budową wschodniego odcinka metra, linię E-3 przekształcono w całodobową linię 262, pozostawiając na takiej samej trasie.

Dodatkowo, w celu zwiększania częstotliwości kursowania bez obowiązku zwiększania ilości taboru, którą jest obsługiwana, dnia 26 lutego 2018 roku została skrócona tutaj z Dworca Wschodniego (Kijowska) linia 340.

Układ przystanków Edytuj

  • 06:
    nieużywany

Przypisy Edytuj

  1. Przystanek krańcowy tylko w szczycie porannym
  2. Przystanek krańcowy tylko w szczycie popołudniowym

Linki zewnętrzne Edytuj

Krańce komunikacyjne na Pradze Północ:

Obecnie działające: CzynszowaDworzec WileńskiDworzec Wschodni (Kijowska)Kawęczyńska-BazylikaMetro Stadion NarodowyPlac HalleraRondo Starzyńskiego
Historyczne: RadzymińskaZoo
Niewykorzystywane: Ratuszowa-ZooZajezdnia Stalowa