FANDOM

Żerań Wschodni
Żerań Wschodni

Pętla Żerań Wschodni (2015)

Zeran Wschodni

Pętla Żerań Wschodni (2008)

Zespół przystankowy Żerań Wschodni (nr 1091, rozkłady jazdy) – pętla tramwajowa położona na Żeraniu w dzielnicy Białołęka, na północnym krańcu ul. Annopol.

Historia Edytuj

Pętla przy MarywilskiejEdytuj

Pierwsza pętla o nazwie Żerań Wschodni została uruchomiona 11 lutego 1952 roku jako kraniec dla nowej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż ulicy Marywilskiej - trasa zapewniała dojazd do nowo budowanych zakładów przemysłowych w tej rejonie.

Jako pierwsza dotarła tutaj wówczas linia 12 kursująca do swojej likwidacji 1 października 1963 roku na Pelcowiznę. Wtedy też jej rolę przejęła linia 1 na Koło przedłużona z Pelcowizny oraz nowa linia 3-bis na Wiatraczną. W 1963 roku kraniec przebudowano[1]. Te dwie linie kursowały do likwidacji pętli, która nastąpiła 17 października 1971 roku.

Pętla przy ulicy AnnopolEdytuj

W związku z budową osiedla Bródno na przełomie lat 60. i 70. XX wieku rozpoczęto budowę alternatywnej linii tramwajowej przez środek osiedla i wzdłuż ulicy Annopol, którą oddano do użytku 17 października 1971 roku. Wtedy też otwarto nową pętlę tramwajową Żerań Wschodni na końcu ulicy Annopol, a pętlę na Marywilskiej zlikwidowano. Jako pierwsze na nową pętlę dojechały kursujące wcześniej do starej pętli tramwaje linii 1 i 3-bis.

16 września 1973 roku do tychże linii dołączyła linia 2 przedłużona z Annopola i kursująca na Sadybę, a po likwidacji trasy tramwajowej do Wilanowa - na Okęcie. 23 lipca 1974 roku zlikwidowano linię 3-bis, a w zamian z Annopola do pętli "Żerań Wschodni" przedłużono linię 3. Linie 1, 2 i 3 kończyły wspólnie trasę na tej pętli do 10 maja 1997 roku - wtedy to linię 1 zawieszono przy remoncie mostu Gdańskiego, a po jego zakończeniu linię skrócono na Annopol.

Dnia 2 stycznia 2006 roku na kraniec za linię 3 trafiła linia 25 - zamieniono końce tras tych linii. Dnia 16 czerwca 2007 roku linię 25 przy remoncie trasy w Alejach Jerozolimskich zastąpiła linia 4 i układ ten pozostawiono także po zakończeniu remontu. Dnia 15 marca 2009 roku linię 2 zmieniono w okresową linię 41, która kursowała tutaj do 2015, kiedy to została zawieszona w związku z pracami przy ulicy Marynarskiej. Od 2011 do 2013 roku w trakcie budowy centralnego odcinka II linii metra trasę kończyła tu także linia 28.

W 2015 roku pętla została przebudowana. W przyszłości, około 2025 roku, postulowane będzie wybudowanie obok pętli parkingu Parkuj i Jedź Żerań Wschodni[2].

Układ przystanków Edytuj

  • 01:
    krańcowy: 4
  • 02:
    nieużywany
  • 03:
    okresowy krańcowy: 1

Przypisy Edytuj

  1. Leszek Pohoryles: Schematy warszawskich krańców tramwajowych, trasbus.com, dostęp: 10.12.2010
  2. Studium Komunikacyjne Białołęki wschodniej, siskom.waw.pl, dostęp: 10.04.2011

Krańce komunikacyjne na Białołęce:

Obecnie działające: AnnopolBrzezinyBukówBiałołęka DworskaChoszczówkaDąbrówka WiślanaDom Samotnej MatkiGrodziskJesiennych LiściJuranda ze Spychowa-SzkołaKupieckaNowodworyOlesinOsiedle DerbyPoetówTarchominTarchomin KościelnyZaułek-SzkołaŻerań FSOŻerań Wschodni
Niewykorzystywane: Białołęka-KanałMarcelinMańki-WojdyNowodworskaSkarbka z GórStare ŚwidryZaplecze