FANDOM

Żerań Wschodni
Żerań Wschodni

Pętla Żerań Wschodni (2015)

Zeran Wschodni

Pętla Żerań Wschodni (2008)

Zespół przystankowy Żerań Wschodni (nr 1091, rozkłady jazdy) – pętla tramwajowa położona na Żeraniu w dzielnicy Białołęka, na północnym krańcu ul. Annopol.  W latach 1952-1971 nazwę tę nosiła pętla przy ul. Marywilskiej.

Pętla przy MarywilskiejEdytuj

Pierwsza pętla o nazwie "Żerań Wschodni" została uruchomiona 11 lutego 1952 roku jako kraniec dla nowej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż ulicy Marywilskiej - trasa zapewniała dojazd do nowo budowanych zakładów przemysłowych w tej rejonie.

Jako pierwsza dotarła tutaj wówczas linia 12 kursująca do swojej likwidacji 1 października 1963 roku na Pelcowiznę. Wtedy też jej rolę przejęła linia "1" na Koło przedłużona z Pelcowizny oraz nowa linia "3-bis" na Wiatraczną. W 1963 roku kraniec przebudowano[1]. Te dwie linie kursowały do likwidacji pętli, która nastąpiła 17 października 1971 roku.

Pętla przy ulicy AnnopolEdytuj

W związku z budową osiedla Bródno na przełomie lat 60. i 70. XX wieku rozpoczęto budowę alternatywnej linii tramwajowej przez środek osiedla i wzdłuż ulicy Annopol, którą oddano do użytku 17 października 1971 roku. Wtedy też otwarto nową pętlę tramwajową Żerań Wschodni na końcu ulicy Annopol, a pętlę na Marywilskiej zlikwidowano. Jako pierwsze na nową pętlę dojechały kursujące wcześniej do starej pętli tramwaje linii 1 i 3-bis.

16 września 1973 roku do tychże linii dołączyła linia "2" przedłużona z Annopola i kursująca na Sadybę, a po likwidacji trasy tramwajowej do Wilanowa - na Okęcie. 23 lipca 1974 roku zlikwidowano linię "3-bis", a w zamian z Annopola do pętli "Żerań Wschodni" przedłużono linię "3". Linie 1, 2 i 3 kończyły wspólnie trasę na tej pętli do 10 maja 1997 roku - wtedy to linię "1" zawieszono przy remoncie mostu Gdańskiego, a po jego zakończeniu linię skrócono na Annopol.

2 stycznia 2006 roku na kraniec za linię "3" trafiła linia "25" - zamieniono końce tras tych linii. 16 czerwca 2007 roku linię "25" przy remoncie trasy w Alejach Jerozolimskich zastąpiła linia "4" i układ ten pozostawiono także po zakończeniu remontu. 15 marca 2009 roku linię "2" zmieniono w okresową linię "41" i tak wygląda układ na pętli do dziś. Od 2011 do 2013 roku przy budowie II linii metra trasę kończyła tu także linia "28".

W 2015 roku pętla została przebudowana. W przyszłości, około 2025 roku, postulowane będzie wybudowanie obok pętli parkingu Parkuj i Jedź "Żerań Wschodni"[2].

  • 01:
    krańcowy: 4
  • 02:
    nieużywany
  • 03:
    okresowy krańcowy: 1

PrzypisyEdytuj

  1. Leszek Pohoryles: Schematy warszawskich krańców tramwajowych, trasbus.com, dostęp: 10.12.2010
  2. Studium Komunikacyjne Białołęki wschodniej, siskom.waw.pl, dostęp: 10.04.2011

Krańce komunikacyjne na Białołęce:

Obecnie działające: AnnopolBrzezinyBukówBiałołęka DworskaChoszczówkaDąbrówka WiślanaDom Samotnej MatkiGrodziskJesiennych LiściJuranda ze Spychowa-SzkołaKupieckaNowodworyOlesinOsiedle DerbyPoetówStare ŚwidryTarchominZaułek-SzkołaŻerań FSOŻerań Wschodni
Niewykorzystywane: Białołęka-KanałMarcelinMańki-WojdyNowodworskaSkarbka z GórZaplecze

W sieci Wikii

Losuj Wikię