FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: osiedle Żerań oraz Fabryka Samochodów Osobowych (FSO).
Żerań FSO
Zeran FSO

Kraniec autobusowy

Zeran FSO 2

Kraniec autobusowy

Żerań FSO (przystanek, tramwaj 18)

Kraniec tramwajowy (2012)

Żerań FSO (przystanek)

Kraniec tramwajowy (2014)

Zespół przystankowy Żerań FSO (nr 1013, rozkłady jazdy) – zespół przystanków oraz krańców autobusowych oraz tramwajowych położony na pograniczu obszarów MSI Żerań i Pelcowizna oraz dzielnic Białołęka i Praga Północ, u zbiegu Jagiellońskiej, Modlińskiej oraz Toruńskiej.

Układ przystankówEdytuj

HistoriaEdytuj

  • Kraniec autobusowy przed remontem
  • Kraniec autobusowy podczas remontu
  • Autobus 735 na pętli podczas remontu

Pętla została uruchomiona 21 lipca 1953 roku początkowo tylko dla tramwajów, kursowała tu linia 21. Dnia 29 stycznia 1956 roku zajechał tu pierwszy autobus linii 133. W 1980 roku kraniec został przebudowany, a w dniach 29 lipca5 listopada 2008 wyremontowany. Jednak już w styczniu 2009 jezdnię trzeba było ponownie remontować, ponieważ zapadły się fragmenty jezdni. Pod koniec marca 2013 roku udało się zakończyć odbudowę wewnętrznych peronów przystankowych na pętli tramwajowej (wcześniej jednotorowej w związku z pracami przy Trasie Toruńskiej), dzięki czemu wznowiono funkcjonowanie przystanków 05 i 06, a zawieszono przystanek 07 i zmieniono charakter przystanku 08 z "dla wsiadających" na stały.

Przystanki oznaczone numerami 01-04 służą autobusom jako przelotowe (01 i 02 na ul. Modlińskiej, 03 i 04 na ul. Toruńskiej), 05-08 tramwajom jako krańcowe (08 dla wsiadających), a 09-14 autobusom jako krańcowe, za wyjątkiem linii N13 i N63, które mają tu swój stały przystanek przelotowy, umożliwiający przesiadkę do obwodowej linii nocnej N02.

Rozważane było pozostawienie po zakończeniu prac tymczasowego przystanku nr 54 jako stałego w celu ułatwienia przesiadki dla pasażerów schodzących na ul. Jagiellońską z Trasy Toruńskiej oraz przeniesienie przystanku nr 02 do zespołu przystankowego EC Żerań, jednak rozwiązania ostatecznie nie wprowadzono.

Krańce komunikacyjne na Białołęce:

Obecnie działające: AnnopolBrzezinyBukówBiałołęka DworskaChoszczówkaDąbrówka WiślanaDom Samotnej MatkiGrodziskJesiennych LiściJuranda ze Spychowa-SzkołaKupieckaNowodworyOlesinOsiedle DerbyPoetówStare ŚwidryTarchominZaułek-SzkołaŻerań FSOŻerań Wschodni
Niewykorzystywane: Białołęka-KanałMarcelinMańki-WojdyNowodworskaSkarbka z GórZaplecze