FANDOM

Zajezdnia Wola

Zajezdnia Wola (2015)

Zajezdania Tramwajowa Młynarska w okresie międzywojennym

Zajezdnia w okresie międzywojennym

Wiata przystankowa stolica na zajezdni Wola

Odrestaurowana wiata typu „Stolica” na terenie zajezdni

Zajezdnia Wola stary mur i Syrenka

Zachowany fragment starego muru

Zajezdnia tramwajowa Wola (właściwie Zakład Eksploatacji Tramwajów R-1 Wola) – zajezdnia tramwajowa, położona na Woli, przy ul. Młynarskiej 2.

Zajezdnia powstała w 1903 roku na potrzeby rozwijającej się sieci tramwajów konnych, była to w tamtych czasach czwarta remiza tramwajowa w Warszawie. W 1908 roku została dostosowana do obsługi tramwajów elektrycznych. Po zachodniej stronie ul. Młynarskiej zbudowano 8-torową halę czołową dla 56 wozów, a po przeciwnej stronie powstały Warsztaty Główne o powierzchni 3 000 m². W 1914 w istniejącej zajezdni dobudowano kolejne dwie hale postojowe z kanałami rewizyjnymi na całej długości, co znacznie ułatwiało obsługę wagonów. We wrześniu 1939 roku w skutek bombardowania nastąpiło zniszczenie osiemdziesięciu procent sieci, którą bardzo szybko naprawiono – funkcjonowała także w czasie okupacji.

Dnia 1 sierpnia, w dniu wybuchu powstania warszawskiego, większość taboru przetransportowano na Pragę, co pomogło go uratować. Zajezdnia została szybko zajęta przez powstańców, stając się na kilka dni ważnym ośrodkiem oporu, 5 sierpnia 1944 roku Niemcy zdobyli, a następnie podpalili zakład – zniszczeniu uległy budynki oraz całe wyposażenie zajezdni z większością taboru. Po wyzwoleniu rozpoczęto mozolne odtwarzanie zajezdni, w latach od 1972 do 1974 roku zajezdnia została całkowicie zmodernizowana. Na jej terenie znajdowało się przedszkole dla dzieci pracowników MZA.

W 2014 roku w zajezdni pojawiły się pierwsze tramwaje Pesa 128N Jazz Duo. Na terenie zajezdni Wola znajduje się również budynek zarządu Tramwajów Warszawskich.

Zajezdnia Wola obsługuje linie (stan na 26 listopada 2016 roku):
Zwykłe: 1, 9, 10, 11, 13, 14, 20, 23, 24, 26, 27, 28

TaborEdytuj

24 (Zajezdnia Wola)

Wyjazd tramwaju linii 24 z zajezdni

Linki zewnętrzneEdytuj

Zajezdnie tramwajowe w Warszawie:

Istniejące: R-1 WolaR-2 PragaR-3 MokotówR-4 Żoliborz
Planowane: Annopol
Dawne: InżynierskaMuranówPuławskaRakowiec /Opaczewska/Słodowiec