FANDOM

R-3 Mokotow

Brama wjazdowa zajezdni

Woronicza (nr 27, hala remontowa)

Wnętrze hali remontowej

Tablica informacyjna Zajezdnia tramwajowa Mokotów

Tablica informacyjna na rogu ulicy Woronicza i Wołoskiej

Zajezdnia tramwajowa Mokotów (właściwie Zakład Eksploatacji Tramwajów R-3 Mokotów) – zajezdnia tramwajowa, położona na Mokotowie, przy ul. Woronicza 27 na Mokotowie. Zakład znajduje się w bliskim sąsiedztwie zajezdni autobusowej R-1 Woronicza.

HistoriaEdytuj

Pierwsze plany budowy zajezdni tramwajowej na Mokotowie pojawiły się przed II wojną światową. Ostatecznie zbudowano ją w latach 1949-1955. Otwarcie zajezdni nastąpiło 10 września 1955 roku. Przy otwarciu zajezdnia była prawie w stanie surowym, np. hala nie posiadała ogrzewania, a większość budynków socjalnych była w budowie. Dwie hale postojowe mogły pomieścić 200 wagonów, a następne 50 stacjonowało pod gołym niebem na placu obok zajezdni. W 1956 roku do zajezdni trafił jeden z dwóch pierwszych w Polsce wagonów szybkobieżnych – Tatra T1. Rok później ukończono, budowany od dwóch lat, 3-kondygnacyjny budynek administracyjny.

W latach 60. zajezdnię ogrodzono i wyposażono w bramy wjazdowe, dostarczano też pierwsze wagony Konstal 13N, które stąd wyruszyły na trasy linii 31 i 33. Dnia 1 stycznia 1967 roku zakład otrzymał oznaczenie "R-3". Pod koniec 1977 roku w zajezdni eksploatowano już tylko wagony szybkobieżne 13N. W latach 90. ruszyła modernizacja taboru i infrastruktury na terenie zajezdni. 10 maja 1999 roku do zajezdni dostarczono wagony niskopodłogowe Konstal 116Na/1. W październiku 2000 roku rozpoczęto generalną modernizację sieci trakcyjnej na terenie zajezdni. Wymiana obejmowała także słupy trakcyjne i oświetleniowe. Wykonano również instalację elektrycznego ogrzewania wszystkich zwrotnic, prace trwały do czerwca 2001 roku.

W 2005 roku zajezdnia obchodziła 50-lecie istnienia. Dwa lata później do zajezdni dostarczono 15 pięcioczłonowych, w 100% niskopodłogowych wagonów PESA 120N.

Zajezdnia Mokotów obsługuje linie (stan na 26 listopada 2016 roku) :
Zwykłe: 1, 4, 7, 9, 10, 14, 15, 17, 18, 25, 31, 33, 35, 44

Kierownicy zajezdni Edytuj

Tabor zajezdni Edytuj

stan na dzień 1 października 2016 roku

Wagony zabytkowe:

  • A (prod. 1907) – 1 sztuka
  • C (prod. 1925) – 1 sztuka
  • Lw (prod. 1925) – 1 sztuka
  • K (prod. 1940) – 2 sztuki
  • N (prod. 1951) – 2 sztuka
  • 4NJ (prod. 1957) – 1 sztuka
  • 4ND (prod. 1957) – 2 sztuki
  • 102Na (prod. 1972) – 1 sztuka
  • razem – 11 pojazdów

Linki zewnętrzneEdytuj

Zajezdnie tramwajowe w Warszawie:

Istniejące: R-1 WolaR-2 PragaR-3 MokotówR-4 Żoliborz
Planowane: Annopol
Dawne: InżynierskaMuranówPuławskaRakowiec /Opaczewska/Słodowiec

dalszy

W sieci Wikii

Losuj Wikię