FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zajezdni autobusowej. Zobacz też: zespół przystankowy Zajezdnia Redutowa, ul. Redutowa i zespół przystankowy Redutowa.
2007-06-14 Zajednia Redutowa w Warszawie.jpg

Zajezdnia Redutowa

Zajezdnia autobusowa Redutowa (R-5, dawniej R-6) mieści się przy ul. Redutowej 27 (drugi plac przy ul. Norwida). Należy do Miejskich Zakładów Autobusowych. Obecnie zajezdnia jest zawieszona, na jej terenie trwają prace modernizacyjne.

Zajezdnia Redutowa została oddana do użytku w 1964 roku. Pierwotnie baza miała być wykorzystywana jako milicyjna. Początkowo eksploatowała autobusy marki Chausson, następnie – do 1980 roku – stacjonowały w niej Jelcze 272 i 021. Na lata 1977-1986 przypada okres eksploatacji Jelczy Berlietów PR110. Od 1979 roku w R-6 garażują autobusy marki Ikarus 280, a od 1983 także Ikarus 260. Między 1987 a 1992 rokiem w zajezdni stacjonowały wyłącznie Ikarusy.

W lipcu 1992 roku do zajezdni dostarczono 3 wozy marki Dennis Lance, która miała stać się w przyszłości podstawową marką warszawskiego taboru. Druga połowa lat 90. XX wieku to okres dostaw Jelczy: 120MM/1 (od 1994 r.), M121M i M181M (oba modele od 1997 r.). Wrzesień 1998 roku to pierwszy dzień Neoplanów N4020 na R-6. Do tej zajezdni trafiły również w 1999 roku pierwsze warszawskie Solarisy Urbino 15. W 2001 roku liczba autobusów niskopodłogowych wzrosła dzięki dużym dostawom Solarisów Urbino 15 i MANów NG313.

Od 2005 roku zajezdnia była wyspecjalizowana w obsłudze autobusów marki Jelcz. Garażowały tu wszystkie warszawskie Jelcze M181M i 120MM. Od 2007 roku na placu przy ul. Norwida odstawiane były wycofane autobusy – miejsce to zwane jest przez miłośników komunikacji sklepem na Redutowej. 11 września 2008 roku na zajezdni R-6 pojawiły się cztery nowe Solarisy Urbino 18.

Pod koniec listopada 2013 roku zajezdnia została wygaszona (choć prasa podawała informacje o jej likwidacji) i na jej miejscu, według zapewnień władz MZA, ma powstać nowoczesna zajezdnia. Początkowo przewidywano, że prace miały zostać zakończone do 2016 roku, lecz zanotowano opóźnienia i najnowsze projekcje notują rok 2018 jako rok oddania nowej zajezdni do użytku. Tabor (łącznie około 190 pojazdów) na czas modernizacji został przekazany do pozostałych zajezdni, w tym do warsztatów autobusowych przy ul. Włościańskiej. W ramach zajezdni ma powstać około 300 stanowisk postojowych dla autobusów, w tym część na parkingu wielopoziomowym, 100 miejsc ma być wyposażonych w punkty ładowania baterii autobusów elektrycznych. Przetarg na koncepcję nowej zajezdni rozpisano we wrześniu 2014 roku, a wizualizacje zaprezentowano w styczniu 2015 – ma powstać m.in. dwupoziomowy garaż dla autobusów. Projekt szczegółowy przygotuje firma Grontmij Polska.

Zajezdnie autobusowe i przewoźnicy w Warszawie:

Działające: KleszczowaOstrobramskaStalowaWoronicza

Wyłączona z eksploatacji na czas przebudowy: Redutowa

Zlikwidowane: WolaMuranówPragaŁazienkowskaŻoliborzBurakówHale MirowskieInflanckaObozowaChełmskaPożarowaVeoliaITS Michalczewski

Przewoźnicy prywatni: ArrivaEuropa Express CityKomunikacja Miejska ŁomiankiMobilisPKS Grodzisk Mazowiecki

W sieci Wikii

Losuj Wikię