FANDOM

XVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Zamoyskiego - warszawskie liceum zlokalizowane w Śródmieściu przy ul. Smolnej 30. Zostało założone w 1905 roku w następstwie strajku szkolnego w Królestwie Polskim. Po wprowadzeniu języka polskiego jako wykładowego w szkołach gen. Paweł Chrzanowski postanowił przekształcić utworzone przezeń w 1903 roku prywatne gimnazjum przy ul. Wielkiej (ob. Poznańska) w polską szkołę. O znaczeniu szkoły w ówczesnej Warszawie świadczyć może poniższy cytat:

Quote-alpha
Gimnazjum generała Pawła Chrzanowskiego, pierwsza szkoła polska w Królestwie, była w roku 1905 największą szkołą średnią na obszarze wszystkich trzech zaborów. W 27 klasach uczyło się około 1480 uczniów.[1]

Od 1905 roku szkoła znajduje się przy ul. Smolnej 30. W wyniku działań wojennych w latach 1939-1945 budynek został znacząco zniszczony. Po częściowej odbudowie gmachu pierwsze powojenne zajęcia odbyły się w roku szkolnym 1947/1948. Przez ten krótki okres do 1950 roku szkoła funkcjonowała jako prywatna placówka. W 1950 roku na mocy reformy szkolnictwa została przekształcona w szkołę państwową. W roku 1958 szkole zostało przywrócone imię Jana Zamoyskiego.

Obecnie liceum współdzieli budynek z Gimnazjum nr 44 im. gen. Pawła Chrzanowskiego oraz Szkolnym Schroniskiem Młodzieżowym nr 2.

W 2012 roku po remoncie boiska przy liceum pojawiły się do niego roszczenia.[2]

Przypisy Edytuj

  1. Strona internetowa szkoły - Historia szkoły - dostęp 10.02.16
  2. "Szkolne boiska w centrum idą w prywatne ręce. Zabudują?" - Gazeta Wyborcza, 27.01.2012 - dostęp 10.02.2016

Linki zewnętrzneEdytuj