Fandom

Warszawikia

Wybory na prezydenta Warszawy 2006

5385 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Wybory na prezydenta Warszawy odbyły się 12 listopada (pierwsza tura, wraz z wyborami samorządowymi) oraz 26 listopada (druga tura), Warszawiacy wybrali w nich nowego prezydenta stolicy - do grudnia 2005 r. był nim aktualny prezydent Polski Lech Kaczyński, lecz po objęciu stanowiska głowy państwa musiał zrezygnować. Były propozycje rozpisania przedterminowych wyborów, jednak zdecydowano się na oszczędności i rada miasta wybrała pełniącego obowiązki (p.o.) prezydenta; został nim Mirosław Kochalski, a od lipca 2006 Kazimierz Marcinkiewicz.

Zarządzenie wyborówEdytuj

Wydając Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 września 2006 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (Dz.U. Nr 162, poz. 1149 - z dnia 12 września 2006 r.) Premier zarządził wybory na dzień 12 listopada 2006. W wystąpieniu telewizyjnym z 11 września, Jarosław Kaczyński zaapelował o "spokojną i merytoryczną kampanię wyborczą".

Koniec kadencjiEdytuj

Kadencja organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego (wójtów, burmistrzów i prezydentów miast) upłynęła 27 października 2006 r., za wyjątkiem rad dzielnic warszawskich, których kadencja, zgodnie z ustawą, trwała do ostatniego dnia przed wyborami.

Regulacje prawneEdytuj

Wybory te były regulowane przez Ustawę z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. nr 113, poz. 984, nr 127, poz. 1089 i nr 214, poz. 1806; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055; z 2005 r. Nr 175, poz. 1457).

Według dyrektywy Rady Unii Europejskiej 94/80/WE z dnia 19 grudnia 1994 r. oraz ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz.U. nr 102, poz. 1055, Art 1. 2 3) po raz pierwszy prawo do głosu w wyborach do rad gmin (w Warszawie również dzielnic) oraz w wyborach bezpośrednich wójtów, burmistrzów, prezydentów miast przysługiwało również obywatelowi innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat, stale zamieszkuje na obszarze działania gminy, oraz który został wpisany do prowadzonego w tej gminie stałego rejestru wyborców członkowskich Unii Europejskiej.

KandydaciEdytuj

SondażeEdytuj

Kandydat 26 lip
ŻW
14 sie
Pentor
18 wrz
PBS
21 wrz
Pentor
11 paź
Metropol
16 paź
Pentor
06 lis
PBS
10 lis
ŻW
23 lis
OBOP3
Marek Borowski 15% 18% 18% 13% 17% 16% 18% 15% x
Włodzimierz Całka 6% 1% - 1% - 8% - 0% x
Marek Czarnecki1 - - - - - 0% - 0% x
Waldemar Fydrych - 0% x
Hanna Gronkiewicz-Waltz 23% 27% 35% 36% 31% 34% 34% 31% 49%
Janusz Korwin-Mikke 3% 2% 2% x
Jerzy Krzekotowski - 0% x
Kazimierz Marcinkiewicz 39% 40% 38% 37% 33% 33% 35% 38% 51%
Wanda Nowicka - 0% x
Grzegorz Tuderek1 8% - - 2%2 x
Wojciech Wierzejski 9% 0% 2% 1% 4% 0% - 0% x

Przebieg kampaniiEdytuj

Hanna Gronkiewicz-Waltz.jpg

Hanna Gronkiewicz-Waltz

Kazimierz Marcinkiewicz.jpg

Kazimierz Marcinkiewicz

120px-Borowski.jpg

Marek Borowski

26 lipca pojawiły się spekulacje, jakoby Sojusz Lewicy Demokratycznej miał zaproponować Ryszarda Kalisza jako swojego kandydata na prezydenta Warszawy. W wywiadzie dla TVN24 stwierdził on jednak, że "na dziś nie startuje". W przedwyborczym sondażu "Życia Warszawy" uzyskał 20,5% i mógłby przejść do drugiej tury wraz z Kazimierzem Marcinkiewiczem.

14 sierpnia swoje zainteresowanie kandydowaniem w wyborach wyraził Henryk Dzido - przedstawiciel popieranej głównie przez rolników partii Samoobrona Ruch Społeczny, stworzonej przez ludzi, którzy odeszli z partii Andrzeja Leppera - więcej informacji o kandydacie.

3 września nowopowstała koalicja Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Socjaldemokracji Polskiej, Partii Demokratycznej-demokraci.pl oraz Unii Pracy zdecydowała, że ich wspólnym kandydatem na prezydenta Warszawy będzie Marek Borowski.

5 września pojawiła się informacja, że partia Zieloni 2004 chce wystawić swojego kandydata na prezydenta Warszawy. Miałby nim być Marek Raczkowski, rysownik i publicysta "Przekroju", znany z artystycznego happeningu o psich kupach.

15 września pojawiła się informacja, że kandydatem Samoobrony RP na prezydenta Warszawy nie będzie Grzegorz Tuderek, lecz eurodeputowany Marek Czarnecki. Po tygodniu ta informacja została potwierdzona.

21 września w Życiu Warszawy pojawił się przedwyborczy sondaż, w którym po raz pierwszy kandydatka PO Hanna Gronkiewicz-Waltz pokonała kandydata PiS Kazimierza Marcinkiewicza. Choć w I turze wyborów Marcinkiewicz uzyskałby 1% przewagi (stosunek 37 do 36%), to jednak w II turze Gronkiewicz-Waltz otrzymałaby 51% procent głosów przy 49% procentach kandydata PiS.

5 października swoją kandydaturę w wyborach zaproponował były prezes Unii Polityki Realnej i Platformy Janusza Korwina-Mikke, Janusz Korwin-Mikke. Zapowiedział także, iż w razie zwycięstwa będzie prezydentem tylko przez jedną kadencję. Oprócz tego UPR będzie starać się o mandaty w dwóch dzielnicach.

9 października Gazeta Wyborcza poinformowała, że z ramienia Polskiej Partii Pracy kandydować będzie Wanda Nowicka.

11 października bezpłatny warszawski dziennik Metropol opublikował wyniki sondażu przeprowadzonego przez Homo Homini - Badania Opinii i Komunikacja Społeczna. Kazimierz Marcinkiewicz uzyskałby 33,3% procent głosów, Hanna Gronkiewicz-Waltz 31,1%, Marek Borowski 16,7%, Włodzimierz Całka 7,8%, a Wojciech Wierzejski 4,3% głosów.

16 października Życie Warszawy podało kolejne sondaże dotyczące wyborów na prezydenta stolicy. Według badań Pentora Hanna Gronkiewicz-Waltz pokonałaby Kazimierza Marcinkiewicza już w I turze wyborów w stosunku 34 do 33%. Kolejne kandydat, Marek Borowski mógłby liczyć na 16% głosów. 11% wyborców nie sprecyzowało, na kogo chciałoby głosować. W drugiej turze Gronkiewicz-Waltz pokonałaby Marcinkiewicza w stosunku 52 do 48%.

19 października o 0:00 zamknięto listę kandydatów na prezydenta. W ostatniej chwili zrezygnował kandydat Samoobrony - Ruch Społeczny - Henryk Dzido uzasadniając swoją decyzję niechęcią do pozostawania w cieniu dwóch liderujących kandydatów. Dziesiątka zarejestrowanych kandydatów (więcej szczegółów) to Marek Borowski, Włodzimierz Całka, Marek Czarnecki, Waldemar Fydrych, Hanna Gronkiewicz-Waltz, Janusz Korwin-Mikke, Jerzy Krzekotowski, Kazimierz Marcinkiewicz, Wanda Nowicka i Wojciech Wierzejski.

6 listopada Gazeta Wyborcza opublikowała sondaż sporządzony przez PBS DGA według którego 35% głosów w pierwszej turze uzyskałby Kazimierz Marcinkiewicz, 34% zdobyła by Hanna Gronkiewicz-Waltz, a Marek Borowski 18%. Pozostali kandydaci nie zostali uwzględnieni w sondażu.

10 listopada Życie Warszawy podało ostatni sondaż przed rozpoczęciem ciszy wyborczej. Według niego w I turze wygrałby Kazimierz Marcinkiewicz z 38% głosów, Hanna Gronkiewicz-Waltz uzyskałaby 31%, Marek Borowski 15%, a Janusz Korwin-Mikke 2%. Pozostali kandydaci nie przekroczyliby 1%.

11 listopada o 0:00 rozpoczęła się cisza wyborcza, w czasie której nie wolno reklamować się kandydatom. Cisza trwać będzie do zamknięcia lokali wyborczych w niedzielę, 12 listopada, o godzinie 20:00.

Pierwszy wyniki sondażowe pojawiły się tuż po zamknięciu punktów wyborczych - telewizja TVN24 podała, że w I turze wyborów prezydenckich w Warszawie najwięcej głosów uzyskał Kazimierz Marcinkiewicz (37,2%), a wraz z nim do II tury przeszłaby kandydatka PO, Hanna Gronkiewicz-Waltz (36,5%). Wysoki wynik miał także Marek Borowski (22,4%). Pozostali kandydaci nie przekroczyli 3% otrzymanych głosów. 13 listopada o 11 PKW podała dane z 61,4% punktów wyborczych - Marcinkiewicz uzyskał w nich 38,44% głosów, a Gronkiewicz-Waltz 34,19%. 15 listopada pojawiły się oficjalne wyniki I tury wyborów.

18 listopada kandydat centrolewicy Marek Borowski ogłosił, że mimo wcześniejszych chęci i negocjacji nie poprze w II turze wyborów kandydatki Platformy Obywatelskiej, Hanny Gronkiewicz-Waltz.

23 listopada Dziennik opublikował sondaż zrobiony przez TNS OBOP. Według niego w drugiej turze wyborów wygrałby Kazimierz Marcinkiewicz osiągając 51% głosów. Kontrkandydatka Hanna Gronkiewicz-Waltz mogłaby liczyć na 49% głosów. Różnica między kandydatami mieści w granicy błędu statystycznego.

W związku z katastrofą w kopalni "Halemba" w Rudzie Śląskiej i ogłoszeniem żałoby narodowej obaj kandydaci postanowili 23 listopada zakończyć kampanie wyborczą przed II turą wyborów. Tego samego dnia były prezydent Polski Aleksander Kwaśniewski wyraził swoje poparcie w wyborach dla Hanny Gronkiewicz-Waltz.

24 listopada Gazeta Wyborcza podała wyniki przeprowadzone przez siebie sondażu - według ich danych 45% Warszawiaków deklaruje oddanie głosu na kandydata PiS, a 44% na kandydatkę PO. 7% ankietowanych nie wie jeszcze, kogo wybierze, a 4% nie chciało ujawnić swoich preferencji wyborczych. Tego samego dnia były kontrkandydat, Marek Borowski, powiedział, że w II turze odda głos na Hannę Gronkiewicz-Waltz.

25 listopada rozpoczęła się cisza wyborcza, która będzie trwać do zamknięcia punktów wyborczych 26 listopada o 20:00.

Ponowne głosowanie rozpoczęło się 26 listopada o godzinie 6:00, z powodu incydentu w okręgu wyborczym nr 51 przy ulicy Sempołowskiej cisza wyborcza trwała do godziny 21:00. Tuż potem pojawiły się pierwsze sondażowe wyniki wyborów - według PBS dla TVN24 prezydentem Warszawy została Hanna Gronkiewicz-Waltz z wynikiem 53,4% głosów. Kazimierz Marcinkiewicz dostał 46,6% głosów. Frekwencja wyniosła 53,2%.

27 listopada Państwowa Komisja Wyborcza podała oficjalne wyniki ponownego głosowania na prezydenta miasta: Hanna Gronkiewicz-Waltz, kandydatka Platformy Obywatelskiej, uzyskała 53,18% głosów i zwyciężyła w wyborach. Jej kontrkandydat z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Kazimierz Marcinkiewicz, uzyskał 46,82% głosów. Frekwencja wyborcza w II turze wyniosła 53,04%.

2 grudnia Hanna Gronkiewicz-Waltz została zaprzysiężona na prezydenta Warszawy.

WynikiEdytuj

Pierwsza turaEdytuj

Itura.PNG

Wyniki I tury wyborów w formie graficznej

IItura.PNG

Wyniki II tury wyborów w formie graficznej

Kandydat Głosy Procent
Kazimierz Marcinkiewicz 272 050 38,67%
Hanna Gronkiewicz-Waltz 242 519 34,47%
Marek Borowski 159 043 22,61%
Janusz Korwin-Mikke 15 951 2,27%
Włodzimierz Całka 4 330 0,62%
Waldemar Fydrych 2 914 0,41%
Wojciech Wierzejski 2 439 0,35%
Wanda Nowicka 1 927 0,27%
Jerzy Krzekotowski 1 286 0,18%
Marek Czarnecki 1 096 0,16%
Razem 703 555 100%
Frekwencja 53%

Druga turaEdytuj

Kandydat Głosy Procent
Hanna Gronkiewicz-Waltz 374 104 53,18%
Kazimierz Marcinkiewicz 329 309 46,82%
Razem 703 413 100%
Frekwencja 53,04%

PrzypisyEdytuj

1 - do 15 września 2006 proponowanym kandydatem był Grzegorz Tuderek, Samoobrona zdecydowała jednak, że kandydować będzie Marek Czarnecki.
2 - pomimo, iż Grzegorz Tuderek nie był już kandydatem Samoobrony na stanowisko prezydenta Warszawy, sondaż obejmował jego, a nie Marka Czarneckiego. W drugiej turze wyborów Kazimierz Marcinkiewicz uzyskałby przewagę nad Hanną Gronkiewicz-Waltz w granicach błędu statystycznego - około 0,5% głosów.
3 - dotyczy II tury wyborów.

Wybory na prezydenta Warszawy

2002200620102014

W sieci Wikii

Losuj Wikię