FANDOM

Tablica Szkoła Wawelberga ul. Mokotowska 6A.JPG

Tablica upamiętniająca pracowników Szkoły zamordowanych podczas powstania warszawskiego przy ulicy Mokotowskiej 6A

Wyższa Szkoła Inżynierska im. H. Wawelberga i S. Rotwanda - istniejąca w latach 1891-1951 szkoła kształcąca inżynierów, włączona do Politechniki Warszawskiej.

Szkoła została założona w 1891 roku przez Stanisława Rotwanda za pieniądze jego szwagra Hipolita Wawelberga. Jej pierwsza siedziba znajdowała się przy ul. Składowej (obecnie ul. Pankiewicza). W roku 1897 szkoła przeniosła się na ulicę Mokotowską 4/6. W 1919 fundatorzy przekazują szkołę państwu polskiemu, stąd właśnie wzięła się jej nowa nazwa: Państwowa Szkoła Budowy Maszyn i Elektrotechniki im. H. Wawelberga i S. Rotwanda. W roku 1929 szkoła uzyskuje rangę wyższej uczelni i zmienia swą nazwę na: Wyższą Szkołę Inżynierską zachowując jednak w nazwie nazwiska swych fundatorów. Po wojnie w roku 1945 Szkoła Wawelberga wznowiła swoją działalność. W 1951 włączona została do Politechniki Warszawskiej. Na określenie absolwentów tej szkoły pojawiło się określenie wawelberczyk, pojawiło się w okresie międzywojennym, podobnie jak piłsudczyk czy hallerowiec.

W czasie pięćdziesięciu lat swego istnienia szkoła wypuściła prawie 5 tysięcy absolwentów, którzy wywarli znaczący wpływ na rozwój gospodarczy zarówno Polski międzywojennej, jak i powojennej. Obecnie funkcjonuje także nowopowstałe prywatne liceum ogólnokształcące numer 51 przy ul. Bobrowieckiej przyjęło imię Hipolita Wawelberga, które chce kontynuować chlubne tradycje wysokiego poziomu nauczania dawnej szkoły.

W sieci Wikii

Losuj Wikię