FANDOM

Puławska (nr 101)

Widok ogólny willi (2013) – por. 2009

Zabytek
nr w rej.
A-1210
Willa Malinowskich (detal)

Sowy i skarabeusz

Willa Władysława i Jadwigi Malinowskich, znana też jako Dom pod Skarabeuszami, to dom położony na Mokotowie, przy ulicy Puławskiej 101.

Budynek powstał w latach 1932-1934 i został zaprojektowany przez Adolfa Ihnatowicza-Łubiańskiego dla inżyniera Władysława Malinowskiego, który był w latach 1919-20 wiceprezydentem Warszawy. Symbolika domu zaczerpnięta została ze starożytnego Egiptu i nawiązywała do symboli Arkonii - korporacji studenckiej na politechnice w Rydze, której obaj panowie byli studentami. W 1944 roku w domu mieścił się szpital powstańczy. Budynek przetrwał wojnę, aczkolwiek ucierpiały mocno elewacje – obecnie egipskie motywy "Sów i skarabeusza" przetrwały tylko na fasadzie. Stąd potoczna nazwa "Dom pod Skarabeuszami".

Budynek pierwotnie zajmował obszerną posesję, którą po wojnie podzielono, wydzielając budynek oraz otaczający go teren, który przeszedł w ręce magistratu. W 2008 roku właścicielem willi został Andrzej Pogorzelski, willa miała zostać odremontowana w latach 2010-2012, jednak renowacja nie rozpoczęła się. Natomiast w 2011 roku willa została wpisana do rejestru zabytków wraz z otoczeniem. Takiemu rozwiązaniu sprzeciwiło się miasto, które wysunęło argumenty, że to "daleko idąca ingerencja w prawo własności miasta" – decyzja o wpisie została uchylona. Głównym powodem jest uniemożliwienie prowadzenia działalności handlowej na tym terenie. Magistrat nie zgadza się też na odsprzedaż dawnego terenu parkowego właścicielowi willi.

LinkiEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię