FANDOM

Wilanowka.jpg

Wilanówka – odcinek wzdłuż ul. Rosy

Wilanówka – rzeka o długości 13,5 km, płynąca z południa na północ, przepływająca przez teren warszawskiego Wilanowa.

Wilanówka swoje źródła bierze z podmokłych terenów w podwarszawskiej Bielawie-Nadbrzeżu, po przepłynięciu pod kanałem wodnym rzeki Jeziorki płynie przez miejscowości: Obórki, Bielawę i Okrzeszyn, gdzie swoim nurtem przekracza granice Warszawy. W Warszawie wody rzeki płyną wzdłuż ulicy Rosy i Ruczaj, to właśnie w okolicach tych ulic Wilanówkę przecina Rów Latoszka, doprowadzający wody z jeziora Pod Morgami. Dalej koryto Wilanówki przecina wiadukt ulicy Zygmunta Vogla, a następnie płynąc wzdłuż pól Morysina przy ul. Trójpolowej wpada do niej Kanał Jana III Sobieskiego i Wilanówka od tego miejsca wyraźnie zwiększa swoje koryto, w tym kształcie przecina ulicę Tuzinową i dopływa do wału wiślanego, gdzie wąskim kanałem wpada do Wisły.

Rzeka zawdzięcza swoją nazwę zdrobnieniu od nazwy dzielnicy na terenie której znajduje się jej większy odcinek: Wilanowa. Rzeka tworzy wiosną na terenie przyległych łąk i lasów niezwykle malownicze rozlewiska, a upalnym latem staje się naturalnym wodopojem dla dzikich polnych zwierząt i źródłem czerpnym wody dla mieszkańców.

Jedynym dopływem Wilanówki jest Potok Służewiecki.

W sieci Wikii

Losuj Wikię