Fandom

Warszawikia

Warszawski Omnibus Konny

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja3 Udostępnij
PICT0196.JPG

Warszawski Omnibus Konny

OmnibusSM.JPG

Warszawski omnibus konny na pętli Plac Zamkowy

Warszawski Omnibus KonnyWarszawska Linia Turystyczna, obsługiwana przez tramwaj konny w formie dyliżansu, nieporuszający się po torach. Omnibusy konne jako forma codziennego transportu publicznego poruszały się po stolicy od 1836 roku i kursowały do czasu okupacji niemieckiej.

Współczesna historiaEdytuj

Po długiej przerwie 3 marca 2005 roku pojazdy znów ruszyły na ulice jako atrakcja turystyczna. W pierwszym roku linię obsługiwał jeden zabytkowy szesnastoosobowy omnibus, który został odnaleziony na działkach w Piasecznie i odremontowany przez Tramwaje Warszawskie. W dniu inauguracji wykonał on jeden kurs na trasie z Placu Bankowego do Muzeum Powstania Warszawskiego przez ul. Przechodnią, Ptasią, al. Jana Pawła II, Elektoralną, Chłodną, Żelazną, Grzybowską i Przyokopową.

Kolejnego dnia po inauguracji omnibus zaczął regularne kursy w sezonie turystycznym na jednokierunkowej trasie spod Arsenału przez ul. Długą, Miodową, Krakowskie Przedmieście, Królewską, plac Piłsudskiego, Moliera, Senatorską, Podwale, Nowomiejską i Długą ponownie pod Arsenał, zatrzymując się po drodze przy Miodowej i placu Piłsudskiego. Początkowo linia miała kursować codziennie, jednak zdecydowano o uruchamianiu jej jedynie w weekendy. Linia kursowała w tym kształcie do końca sezonu turystycznego 1 października 2005 roku.

W kolejnym roku linia ruszyła 15 czerwca 2006 roku na nowej jednokierunkowej trasie z placu Zamkowego przez Podwale, Nowomiejską, Freta, Rynek Nowego Miasta, Kościelną, Freta, Długą, Miodową i Senatorską ponownie na plac Zamkowy, zatrzymując się po drodze przy Barbakanie, Rynku Nowego Miasta i placu Krasińskich. Linię w tym kształcie do końca sezonu turystycznego obsługiwały dwa wozy, w tym jeden piętrowy, kursując przez cały tydzień.

Przez kolejne lata linia kursowała w sezonie turystycznym na podobnej trasie, ulegając niewielkim modyfikacjom - dodano podjazd ul. Długą i Bohaterów Getta pod Arsenał, a później wycofano go i poprowadzono trasę przez ul. Świętojerską i plac Krasińskich oraz dodano w końcowym fragmencie trasy przejazd przez plac Teatralny oraz ulice Wierzbową i Moliera. Ostatni sezonem funkcjonowania linii w takim kształcie był rok 2012 - w kolejnym roku linii nie uruchomiono.

Kolejny raz linię uruchomiono w sezonie turystycznym 2015 z ramienia Tramwajów Warszawskich5 maja tego roku linia ruszyła na nowej trasie, wykonując od wtorku do niedzieli w godzinach 12:00 - 19:00 sześć kursów dziennie na jednokierunkowej trasie z placu Zamkowego przez Podwale, Freta, Świętojerską, plac Krasińskich, Miodową, ul. Miodową i Senatorską na plac Zamkowy. Początkowo planowano skierowanie omnibusu w dni powszednie także przez Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat z zawrotką pod kamienicą Starczewskiego (nr 22), jednak zrezygnowano z tej trasy.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 5 maja 2015

UliceEdytuj

Kolumna ZygmuntaPodwaleFretaŚwiętojerskapl. KrasińskichMiodowaSenatorskaPodwaleKolumna Zygmunta

PrzystankiEdytuj

K1.gif Kolumna Zygmunta
S.gif Barbakan
S.gif Rynek Nowego Miasta
S.gif Plac Krasińskich
K2.gif Kolumna Zygmunta

Linki zewnętrzneEdytuj

Linie turystyczne ZTM

Warszawskie Linie Turystyczne: 100180400444TPromy przez WisłęWarszawski Omnibus KonnyWarszawski Tramwaj Wodny

W sieci Wikii

Losuj Wikię