Fandom

Warszawikia

Warszawska Masa Krytyczna

5385 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Akcje związane z Masą Krytyczną

Warszawska Masa Krytyczna

Nocna Masa Krytyczna

Masa Turystyczna

Zjazd Gwiaździsty

Masa Krytyczna 29 lipca 2011.JPG

Zbiórka uczestników Masy na placu Zamkowym

Warszawska Masa Krytyczna (w skrócie WMK, potocznie Masa) – comiesięczna akcja społeczna, która odbywa się od 1998, jest legalna od 2002 r. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na problem rozwoju ruchu oraz ścieżek rowerowych w Warszawie, hasłem przejazdu jest "My nie blokujemy ruchu, my jesteśmy ruchem". Pierwsza "masa" ruszyła ulicami miasta 8 maja 1998 roku. WMK jest ochraniana przez Policję oraz Straż Miejską.

Masa rozpoczyna się w ostatni piątek miesiąca o godzinie 18 na placu Zamkowym i przejeżdża tradycyjnie Krakowskim Przedmieściem oraz Nowym Światem, a następnie wcześniej ustaloną trasą do jednej lub kilku dzielnic. Największa dotychczas Masa, która odbyła się w stolicy, miała miejsce 30 maja 2008 roku, kiedy to ulicami miasta przejechało 2366 osób. Kilkakrotnie odbywała się nielegalnie – np. dzień po zakończeniu wizyty papieża Benedykta XVI ze stolicy w 2006 roku.

Przejazdy "masy" są krytykowane przez kierowców jako blokujące przejazd ulicami miasta w piątkowej porze powrotu do domów.

26 sierpnia 2016 r. organizatorzy Masy Krytycznej wyjątkowo nie chcieli podać trasy przejazdu. Dzień później ogłosili, że nadszedł czas na zmianę formuły – w Warszawie istnieje już zwarta sieć tras rowerowych, a ścieżki są budowane tam, gdzie jest to potrzebne, a nie tylko podczas remontów. Nowym celem Masy będzie edukowanie rowerzystów. Ostatni przejazd odbędzie się 30 września, kolejne przejazdy będą jedynie okolicznościowe, np. Masa Powstańcza.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię