Wikia

Wszystko o Warszawie

Warszawska Karta Miejska

Dyskusja0
4403stron na Warszawikii
Ten artykuł dotyczy niedawnego, trwającego lub nadchodzącego wydarzenia czy zmiany.
Informacje w nim zamieszczone będą zmieniane lub uzupełniane.
Warszawska Karta Miejska

Warszawska Karta Miejska

Spersonalizowana WKM

Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska

Warszawska Karta Miejska (WKM) – uniwersalna zbliżeniowa karta elektroniczna zgodna ze standardem Mifare.

Warszawska Karta Miejska jest aktualnie nośnikiem biletów okresowych w komunikacji miejskiej, umożliwia również płacenie za parkowanie w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego. Możliwości wykorzystania są jednak dużo większe i mogą obejmować funkcje zniżkowej karty wstępu do obiektów miejskich (domy kultury, teatry), karty bibliotecznej czy elektronicznej portmonetki. W dowolnym momencie można wykorzystać kartę w systemach kontroli dostępu (wymagany jest jedynie czytnik zgodny ze standardem Mifare).

Historia Edytuj

Pomysł wprowadzenia karty miejskiej pojawił się już w 1994 roku, jednakże Warszawska Karta Miejska została wprowadzona do użytku dopiero 1 października 2001 roku jako nośnik biletów okresowych komunikacji miejskiej, przejmując całkowicie to zadanie od 31 marca 2003 roku. W czerwcu 2004 roku wprowadzono możliwość wnoszenia opłaty za parkowanie, zaś w października 2006 roku wprowadzono Elektroniczną Legitymację Studencką (ELS), która również stała się nośnikiem biletów okresowych i umożliwiła również płacenie za parking.

Wraz z wprowadzeniem nowej taryfy biletowej 2 czerwca 2008 roku Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził możliwość personalizacji WKM – polega ona na nadrukowaniu przez ZTM na drugiej stronie karty imienia, nazwiska oraz zdjęcia pasażera. Wnioski o wyrobienie takiej karty można było składać w punktach obsługi pasażera ZTM lub przez internet. Od 1 stycznia 2010 roku bilety imienne można było kodować tylko na kartach spersonalizowanych. W związku z ogromnymi kolejkami w punktach obsługi pasażera, ZTM wprowadził szereg ułatwień dla osób wyrabiających sobie spersonalizowaną kartę[1]:

W 2009 roku wprowadzona została również możliwość utworzenia swojego wzoru nadruku, a nie tylko użycia jednego z pięciu utworzonych przez ZTM, jednakże z zastrzeżeniem, że nadruk nie może być nieprzyzwoity lub obraźliwy[6]. Oprócz tego raz na jakiś czas wprowadzane były kolejne okolicznościowe wzory kart m.in z obrazami upamiętniającymi wybuch drugiej wojny światowej[7], z Chopinem w 160. rocznicę jego śmierci czy z logiem Gadu Gadu.

Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych nie zgodził się na zbieranie przez ZTM danych o wszystkich miejscach, w których pasażerowie przykładali kartę do kasownika, lub czytnika kontrolerskiego[8][9][10], Zarząd Transportu Miejskiego stwierdził jednak, że nie wycofa się z tego pomysłu[11][12][13]. Żeby nie zmuszać pasażerów do wyrobienia kart spersonalizowanych, od 29 września 2009 roku wprowadzone zostały bilety czternastodniowe na okaziciela kodowane na kartach zwykłych[14][15][16], które jednak wycofano w sierpniu 2011 roku. Od 7 maja 2013 roku wstrzymano też kodowanie na Warszawskiej Karcie Miejskiej biletów na okaziciela w związku z podjęciem prac nad wdrożeniem zabezpieczeń na karcie, związanych m.in. z pojawieniem się sfałszowanych kart i biletów.

W przyszłości przewidywana jest całkowita zmiana karty miejskiej, która ma przejść ewolucję w kierunku karty typu londyńskiego (tzw. Oyster Card) – w 2013 roku rozpoczęły się pierwsze dialogi techniczne między Zarządem Transportu Miejskiego a firmami specjalizującymi się w tego typu urządzeniach[17].

Funkcje Edytuj

  • Bilety okresowe komunikacji miejskiej – na karcie można zakodować jeden z kilkunastu różnych biletów okresowych upoważniających do przejazdu liniami uruchamianymi na zlecenie ZTM na obszarze pierwszej bądź obu stref, zgodnie z typem biletu (obecnie jest to większość linii autobusowych oraz wszystkie linie tramwajowe, Szybkiej Kolei Miejskiej i metro. W danej chwili może być aktywny tylko jeden rodzaj biletu (zwany kontraktem). Przedłużenie ważności biletu lub zakodowanie nowego możliwe jest w punktach obsługi bądź w automatach. Od 7 maja 2013 r. na Warszawskiej Karcie Miejskiej można zakodować tylko bilety imienne (30- i 90-dniowy na 1 lub obie strefy oraz bilet seniora).
    • Wspólny bilet – bilety na pierwszą (dawniej: miejskie) i na obie strefy (dawniej: sieciowe) są honorowane w pociągach Kolei Mazowieckich (z wyjątkiem linii wołomińskiej) oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej (tylko na obszarze pierwszej strefy).
  • Opłaty za parking – kartę można doładować kwotą od 20 do 500 zł i płacić nią w parkomatach za postój samochodu w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Doładowanie możliwe jest w punktach obsługi.

PrzypisyEdytuj

  1. Jak ZTM gra w karty miejskie, gazeta.pl, 06.04.2009
  2. Złóż wniosek na zakupach, ztm.waw.pl, 18.08.2009
  3. Dla Państwa wygody - karty wyślemy pocztą, ztm.waw.pl, 19.01.2010
  4. Z kartą do szkoły, ztm.waw.pl, 10.09.2009
  5. Fotograf wraca na Wschodni, ztm.waw.pl, 28.08.2009
  6. Karta miejska nie może obrażać "kanara", gazeta.pl, 07.09.2009
  7. Nowe karty w talii, ztm.waw.pl, 18.09.2009
  8. ZTM nie może nas śledzić, zw.com.pl, 08.07.2009
  9. Nowe karty miejskie: ZTM nie może nas śledzić, gazeta.pl, 08.07.2009
  10. Bez inwigilacji pasażerów, zw.com.pl, 12.06.2009
  11. ZTM wycofa karty miejskie ze zdjęciem?, gazeta.pl, 13.06.2009
  12. Jedynie niezbędne dane, ztm.waw.pl, 16.07.2009
  13. ZTM jak Wielki Brat, zw.com.pl, 18.05.2009
  14. Nowy 14-dniowy, ztm.waw.pl, 27.08.2009
  15. Nowe bilety dla przeciwników kart ze zdjęciem, gazeta.pl, 16.06.2009
  16. Dwutygodniowa alternatywa, ztm.waw.pl, 05.10.2009
  17. Kasowniki i karty miejskie do wymiany. Będzie nowy system, gazeta.pl, 24.07.2013

Linki zewnętrzne Edytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię