Fandom

Warszawikia

Warszawa Wschodnia

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Dworzec Wschodni.JPG

Budynek Dworca Wschodniego (2012)

Warszawa Wschodnia (przebudowa).JPG

Budynek Dworca Wschodniego podczas przebudowy (06.06.2011)

Dworzec Wschodni (Kijowska).JPG

Budynek Dworca Wschodniego (2009)

Warszawa Wschodnia (Osobowa), zwana potocznie Dworzec Wschodni, to stacja kolejowa Polskich Kolei Państwowych, Kolei Mazowieckich i przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej (linie S1, S2 i S3), znajdujący się między ulicami Lubelską a Kijowską, na granicy Pragi Południe i Północ. Widnieje na liście przystanków Zarządu Transportu Miejskiego (nr 2900, rozkłady jazdy).

Stacja obsługuje pociągi dalekobieżne, kursujące także przez Dworzec Centralny i Zachodni i międzynarodowe między innymi do Niemiec i na Białoruś. Jadące z okolic Lublina pociągi na Pomorze zmieniają czoło na tej stacji, nie wjeżdżając na żadną z dwu pozostałych warszawskich głównych stacji.

Dworzec Wschodni posiada siedem peronów typu wyspowego, przy których znajduje się czternaście torów dla ruchu kolejowego. Perony oznaczone numerami od 1 do 5 obsługują ruch dalekobieżny, natomiast pozostałe dwa (6 i 7) są przeznaczone do obsługi ruchu podmiejskiego.

HistoriaEdytuj

Wschodni od ulicyLubelskiej.jpg

Dworzec Wschodni od strony ul. Lubelskiej

Wschodni od ulicy Kijowskiej.jpg

Dworzec Wschodni od strony ul. Kijowskiej

Warszawa wschodnia peron.jpg

Peron na dworcu Warszawa Wschodnia

Powstanie Dworca Wschodniego jest związane z budową Kolei Warszawsko-Terepolskiej, w ramach której w 1866 roku uruchomiono Dworzec Terespolski (zwany też Dworcem Brzeskim), położony on był jednak bliżej ulicy Targowej. Choć początkowo był tylko dworcem czołowym (pociągi mogły tu tylko kończyć lub zaczynać bieg), to w 1919 przebudowano go na czołowo-przelotowy i włączono w 1933 roku do warszawskiej linii średnicowej. Zniszczony w czasie II wojny światowej.

W ramach przebudowy Pragi po wojnie oddano do użytku w 1969 roku całkiem nowy dworzec zaprojektowany przez Arseniusza Romanowicza, przesunięty na wschód o kilkaset metrów . Spowodowane to było planami budowy tzw. obwodnicy śródmiejskiej Warszawy (alei Tysiąclecia), pomysł tego jednak nigdy nie zrealizowano. Nowy budynek dworca otrzymał dwubryłową formę, z głównym wejściem i zespołem handlowo-usługowym od strony północnej układu torowego oraz mniejszym terminalem do obsługi linii podmiejskich od strony południowej. Do czasu uruchomienia w 1975 Dworca Centralnego był najnowocześniejszą taką budowlą w Warszawie.

Obecnie hale dworca są w bardzo złym stanie technicznym. Dlatego też władze stolicy planują zburzenie obecnego dworca kolejowego i wybudowanie w tym samym miejscu nowego, prawdopodobnie wraz z centrum handlowym. W maju 2007 gotowe były plany zagospodarowania okolic dworca[1], a w marcu 2008 znane były już firmy zainteresowane przebudową dworca[2]. Na początku 2009 roku PKP wybrało firmę Riofisa SA, która doprowadzi do podpisania końcowych umów z wszystkimi zainteresowanymi stronami. Do dyspozycji PKP przeznaczyło ok. 5 hektarów na dworzec, obiekty rekreacyjne i parking. Przebudowa miała ruszyć na przełomie 2009 i 2010 roku, a cały projekt miał zostać ukończony do roku 2012, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. W lutym 2009 roku okazało się jednak, że firma nie przebuduje dworca i do 2012 roku zostanie on najwyżej nieco wyremontowany. Wobec tego w czerwcu 2009 roku PKP zaprezentowały koncepcję pełnej odnowy dworca[3], a w lutym 2010 rozpisały przetarg na jej wykonanie[4]. Najniższą ofertę w przetargu, 31 mln złotych, złożyła firma Strabag[5]. Ponadto, za 170 mln złotych, mają zostać przebudowane trzy z siedmiu peronów[6]. Prace rozpoczęły się 25 czerwca 2010 roku[7], renowacja części podmiejskiej zakończyła się w czerwcu 2011 roku[8]. Całość została oficjalnie otwarta 30 maja 2012 roku.

DojazdEdytuj

Do dworca można dojechać komunikacją miejską:

Ciekawostką jest fakt, że na obu pętlach swój kraniec ma linia 123, która która kursuje z pętli przy ul. Lubelskiej przez cały Grochów, Gocław i Saską Kępę na pętlę przy ul. Kijowskiej. Odległość między przystankami wynosi kilkadziesiąt metrów, a przejechanie całej trasy zajmuje linii kilkadziesiąt minut.

CiekawostkiEdytuj

  • W filmie Nie lubię poniedziałku od dworca swoją przygodę z Warszawą zaczyna zaopatrzeniowiec z Sulęcić, Zygmunt Bączyk (Jerzy Turek).
  • W dwudziestym odcinku serialu Czterdziestolatek (W obronie własnej, czyli polowanie) przyjeżdża na dworzec ojciec (Władysław Hańcza) Magdy Karwowskiej (Anna Seniuk).
  • W filmie Con amore z dworca odjeżdża do sanatorium Ewa (Małgorzata Snopkewicz).

Galeria zdjećEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. [1]
  2. Trzech do przebudowy Dworca Wschodniego, gazeta.pl, 04.03.2008
  3. Zobacz nowy Dworzec Wschodni, tvnwarszawa.pl, 16.06.2009
  4. Nowy Centralny i Wschodni: kolej szuka wykonawców, tvnwarszawa.pl, 02.02.2010
  5. Odświeżą Dworzec Wschodni za niecałe 39 mln złotych, tvnwarszawa.pl, 31.03.2010
  6. Dworczyk i prowizorka na Euro 2012, zw.com.pl, 12.05.2010
  7. Rusza remont Wschodniego. Będą utrudnienia, tvnwarszawa.pl, 24.06.2010
  8. Połowa dworca jest już w Europie, tvnwarszawa.pl, 08.06.2011

Linki zewnętrzneEdytuj

Linia kolejowa nr 2 (Warszawa Zachodnia — Terespol)
Warszawa CentralnaWarszawa WschodniaWarszawa Rembertów

Linia kolejowa nr 7 (Warszawa Wschodnia — Dorohusk)
koniec liniiWarszawa WschodniaWarszawa Olszynka Grochowska

Linia kolejowa nr 9 (Warszawa Wschodnia — Gdańsk Główny)
koniec liniiWarszawa WschodniaWarszawa Praga

Linia kolejowa nr 448 (Warszawa Zachodnia — Warszawa Rembertów)
Warszawa StadionWarszawa WschodniaWarszawa Rembertów

W sieci Wikii

Losuj Wikię