Fandom

Warszawikia

Warszawa Stadion

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy przystanku kolejowego. Zobacz też: Stadion Dziesięciolecia, Stadion Narodowy i Stacja metra Stadion Narodowy.
PKP Stadion 2012 (2).JPG

Warszawa Stadion, wejście od ul. Sokolej (2012 – por. 2009)

PKP Stadion 2012 (5).JPG

Warszawa Stadion, perony

PKP Stadion 2012 (6).JPG

Warszawa Stadion, perony

Warszawa Stadion – przystanek kolejowy, obsługiwany przez Koleje Mazowieckie i Szybką Kolej Miejską (linie S1 i S2), położony przy ul. Sokolej, w pobliżu Stadionu Narodowego. Znajduje się on na 5. kilometrze linii kolejowej nr 448 łączącej Warszawę Zachodnią ze stacją Warszawa Rembertów. Widnieje na liście przystanków Zarządu Transportu Miejskiego (nr 2901, rozkłady jazdy).

Przystanek posiada dwa zadaszone perony, każdy z jedną krawędzią peronową. Posiada czynne kasy biletowe, a poruszanie się między peronami ułatwia przejście podziemne. Obiekt powstał w 1955 roku. Został wzniesiony według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka z przeznaczeniem do obsługi nowo wybudowanego Stadionu Dziesięciolecia. W 1958 roku otwarto budynek dworcowy wspólny dla przystanku Warszawa Stadion oraz pobliskiego dworca PKS. Obecnie, wskutek wieloletniego zaniedbania, przystanek jest zdewastowany i znajduje się w bardzo złym stanie technicznym.

Dnia 21 marca 2011 roku rozpoczęła się przebudowa przystanku, związana z budową Stadionu Narodowego i zagospodarowaniem jego otoczenia. W ramach prac odnowiono tunel i betonowy żagiel budynku dworcowego, ponadto wybudowano stalowo-szklane zadaszenia z czerwonymi i przezroczystymi okienkami, nawiązującymi do elewacji pobliskiego Stadionu Narodowego. Początkowo przewidywano, że modernizacja zakończy się 31 października 2011 roku, jednak prace przedłużyły się i trwały do lutego 2012 roku, a stację oficjalnie oddano do użytku 5 maja 2012 roku. Przystanek tworzy węzeł ze stacją metra Stadion Narodowy.

Z przystanku można dojechać elektrycznymi pociągami podmiejskimi m.in. do: Śródmieścia, Sochaczewa, Łowicza, Skierniewic, Warki, Radomia, Skarżyska-Kamiennej, Otwocka, Pilawy, Dęblina, Mińska Mazowieckiego, Siedlec, Łukowa, Tłuszcza, Legionowa, Nasielska i Iłowa.

Do przystanku kolejowego Warszawa Stadion można dojechać wszystkimi liniami komunikacyjnymi zatrzymującymi się w zespole przystankowym Metro Stadion Narodowy.

GaleriaEdytuj

Linia kolejowa nr 448 (Warszawa Zachodnia — Warszawa Rembertów)
Warszawa PowiśleWarszawa StadionWarszawa Wschodnia

W sieci Wikii

Losuj Wikię