FANDOM

Wlochy (schemat)

Schemat Włoch

Włochy są dzielnicą Warszawy położoną w południowo-zachodniej, lewobrzeżnej części miasta. Włochy wyróżniają się na tle pozostałych dzielnic liczbą oferowanych miejsc pracy - 39 740 (2008) mieszkańców ma do dyspozycji ponad 30 tysięcy miejsc pracy. Na terenie dzielnicy stale rośnie liczba firm. Duże znaczenie ma również korzystne położenie: przez Okęcie przebiegają dwie trasy wylotowe z Warszawy - al. Krakowska i Aleje Jerozolimskie. Burmistrzem dzielnicy jest Michał Wąsowicz.

Włochy graniczą:

Historia Edytuj

Do dziś nie wiadomo skąd wzięła się nazwa Włochy. Istnieją trzy hipotezy. Pierwsza głosi, że osada Włochy wzięła swoją nazwę od kmiecia Jana, zwanego Włochem. Był on ponoć założycielem wsi, osadzonej w lesie i związanej z postępami kolonizacji wzdłuż dopływu Potoku Służewskiego. Druga hipoteza mówi o cudzoziemskich wojskach, przypuszczalnie włoskich, które miały stacjonować nieopodal pola elekcyjnego na Woli. Trzecia przypisuje pochodzenie nazwy włoskim rzeźbiarzom, którzy swymi pracami ozdabiali otoczenie pałacu.

EKD

Przystanek kolejki EKD

Ponieważ liczba ludności Włoch stale rosła, w 1934 roku doprowadzono tu bocznicę Elektrycznej Kolei Dojazdowej, potocznie zwanej kolejką EKD.

EKD była przed wojną własnością belgijsko-polskiego towarzystwa i nie miały nic wspólnego z PKP.

Podczas II wojny światowej Włochy nie zostały szczególnie zniszczone. Wiele budynków pozostało nienaruszonych. 16 września 1944 roku okupant zarządził deportację mieszkańców Włoch. Po upadku Powstania Warszawskiego, Niemcy zorganizowali tu obóz przejściowy dla wysiedlonych mieszkańców Warszawy. Stąd kolejką elektryczną zabierano ich do Pruszkowa.

Po wojnie, przez pewien czas miało tu swoją siedzibę NKWD a następnie UB. Od stycznia do kwietnia 1945 roku mieściło się tu więzienie Urzędu Bezpieczeństwa. Wtedy to zostali wywiezieni do Moskwy Przywódcy Polskiego Państwa Podziemnego. 5 maja 1951 roku, Włochy - miasteczko zostało przyłączone do Warszawy i stało się częścią dzielnicy Ochota. Tak było do czerwca 1994 roku, kiedy to uzyskały prawa samodzielnej gminy.

Rejony Edytuj

Ważne obiekty Edytuj

Linki Edytuj

Obszary Włoch wg Miejskiego Systemu Informacji

Nowe WłochyOkęcieOpacz WielkaPaluchRakówSalomeaStare WłochyZałuski

Dzielnice Warszawy

BemowoBiałołękaBielanyMokotówOchotaPraga PołudniePraga PółnocRembertówŚródmieścieTargówekUrsusUrsynówWawerWesołaWilanówWłochyWolaŻoliborz

W sieci Wikii

Losuj Wikię