FANDOM

Władysław Popkowski (ur. 16 stycznia 1917 - zm. 13 czerwca 2002), lekarz, współzałożyciel muzeum Szkoły Podchorążych Sanitarnych na Zamku Ujazdowskim, ojciec Krzysztofa Popkowskiego.

Władysław Popkowski urodził się dnia 16 stycznia 1917 roku w majątku Góra w Płockiem. Był wychowankiem i absolwentem Szkoły Podchorążych Sanitarnych, którą ukończył w 1939 roku, a dyplom odebrał w 1945 roku w Poznaniu.

Uczestniczył w wojnie obronnej 1939 roku na froncie lwowskim jako szef transportu sanitarnego. Po wkroczeniu wojsk sowieckich uciekł z niewoli wraz z kolegami Walickim i Pawłem Jasienicą i przeszedł piechotą ze Lwowa do Opatowa Kieleckiego. Stamtąd przedostał się do Warszawy na Pragę, gdzie mieszkał i praktykował do końca okupacji niemieckiej. Po wejściu Armii Czerwonej na Pragę przeniósł się wraz żoną Haliną i synkiem Krzysztofem do Łodzi, gdzie pracował jako lekarz na kolei.

W 1949 roku wrócił do Warszawy i zamieszkał w domu przy Łotewskiej 4 na Saskiej Kępie, gdzie mieszkał i dalej praktykował. Podjął pracę w Szpitalu Praskim p.w. Przemienienia Pańskiego, pracował w pogotowiu ratunkowym, ale przede wszystkim związał się z podwarszawskimi Ząbkami, gdzie założył i przez 42 lata kierował Przychodnią Lekarską.

OdznaczeniaEdytuj

  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski,
  • Złotym Krzyżem Zasługi,
  • Odznaką honorową „Za Zasługi dla Warszawy” ,
  • Odznaką „ Za Wzorową Pracę w Służbie Zdrowia”.

Dr Władysław Popkowski zmarł 13 czerwca 2002 roku przeżywszy lat 85, pochowany został w grobie rodzinnym na Starych Powązkach.

W sieci Wikii

Losuj Wikię