FANDOM

Utrata - osiedle w rejonie ulic księżnej Anny i Zabranieckiej i Utrata. Błędnie nazwano tą nazwą obszar Miejskiego Systemu Informacji znajdujący się na Antoninowie.

Pod koniec XIX w. pomiędzy wsią Utrata, a folwarkiem Antoninów zbudowano fort carskiej twierdzy Warszawa Fort XII Utrata-Antoninów. Został rozebrany w 1909 r. Tereny wsi Utrata zostały dołączone do miasta 8 kwietnia 1916 roku.

W latach 19421943 na Utracie Niemcy zamordowali ok. 600 osób pochodzenia żydowskiego. Ofiarami mordów mogli być robotnicy, wywożeni do pracy m.in. w zakładach kolejowych przy stacji Warszawa Praga, wojskowych na Żeraniu i węglarskich na Pelcowiźnie, poza teren getta. Po wyzwoleniu Warszawy z rąk okupanta u zbiegu ulic Zabranieckiej i Utrata odsłonięto tablicę pamiątkową ku ich czci.

Po drugiej wojnie światowej tereny Utraty i dawnego Antoninowa zaczęły być zabudowywane budynkami przemysłowymi. Na przełomie lat 40. i 50. XX w. powstały tu Warszawskie Zakłady Telewizyjne, a w latach 90. XX w. zlokalizowano tu Zakład Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych (spalarnię odpadów), a także składy złomu, magazyny, budynki przedsiębiorstw usług i nieliczne biurowce. Na Utracie znajduje się także Urząd Celny II.

Tereny dawnej wsi Utrata zostały w Miejskim Systemie Informacji zaliczone do Targówka Fabrycznego, natomiast po wojnie z powodu błędów na mapach urzędowych nazwę "Utrata" zaczęto stosować do terenów położone nieco na wschód, zwanych wcześniej folwarkiem Antoninów i wsią Kozia Górka Kawęczyńska (która przed podzieleniem linią kolejową tworzyła całość z Kozią Górką Grochowską), i te tereny są zawarte w MSI jako "Utrata".

CiekawostkiEdytuj

  • Współcześnie rejon Utraty często jest wykorzystywany przez ludzi ścigających się samochodami, zjawisko to zwane jest z angielskiego street racingiem.
  • Przy pętli znajduje się skład złomu gdzie wywożone są przeznaczone do likwidacji tramwaje – miejsce to znane jest jako cmentarzysko tramwajów.

Linki zewnętrzneEdytuj

Obszary Targówka wg Miejskiego Systemu Informacji

BródnoElsnerówPodgrodzieTargówek FabrycznyTargówek MieszkaniowyUtrataZacisze