Fandom

Warszawikia

Ursynów

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy dzielnicy. Zobacz też: Ursynów (strona ujednoznaczniająca).
Ratusz Gminy Ursynów.JPG

Ratusz Dzielnicy Ursynów

Ursynow herb.png

Flaga ursynowa.pngUrsynów to licząca 138 061[1] (2014) mieszkańców dzielnica Warszawy położona w południowej części miasta, ograniczona ulicami Bokserską, aleją Wyścigową, Doliną Służewiecką i Przy Grobli od północy, Arbuzową, Orszady, Gąsek i Opieńki od wschodu, na południu i zachodzie granicą miasta i linią kolejową ze stacjami Dawidy i Okęcie.

Powierzchnia dzielnicy wynosi 43,8 km² (2014), burmistrzem dzielnicy jest Robert Kempa. Na Ursynowie znajduje się pięć stacji metra, które ma tutaj swój początek.

HistoriaEdytuj

800px-Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego - Warszawa.jpg

Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego

Tablica Pałac Ursynów.JPG

Tablica pamiątkowa na Pałacu Ursynów wyjaśniająca etymologię nazwy dzielnicy

Ursynow.jpg

Imielin, widok na ulicę Rosoła i centrum miasta

Ursynow (plaskowickiej).jpg

Ulica Płaskowickiej – zachód słońca

Bloki natolin-kabaty.JPG

Typowa zabudowa mieszkalna dzielnicy

Nazwa dzielnicy pochodzi od Juliana Ursyna Niemcewicza, który w tych okolicach posiadał od 1822 do 1831 roku swoje dobra. Przed wprowadzeniem nowego podziału administracyjnego 27 października 2002 była to gmina Warszawa-Ursynów; wcześniej, do 1994, tereny dzisiejszego Ursynowa były częścią dzielnicy Mokotów.

W Słowniku Geograficznym Królestwa Polskiego z 1892 roku znajduje się informacja na temat Ursynowa[2]. Jest opisany jako:

Quote-alpha.png
Willa i folw., pow. warszawski, gm. Wilanów, par. [parafia] Służew. Odległość 10 w. [wiorst][3] od Warszawy, na lewo od drogi bitej do Piaseczna, ma 18 mk [mieszkańców], 108 mr [mórg]. Hodowla bydła rasy Holendra i piękna stajnia. W 1827 r. 2 dm [domy] i 13 mk [mieszkańców]. Folwark ten nosił poprzednio nazwę Rozkosz. Julian Ursyn Niemcewicz nabywszy go na swą siedzibę letnią nazwał Ursynowem. Obecnie własność hr. Ludwika Krasińskiego.

WspółczesnośćEdytuj

Ursynów jest największym zespołem osiedlowym stolicy. Do niedawna jedynie "dzielnica-sypialnia", powoli zmienia swój charakter - głównie dzięki centrom handlowym (przede wszystkim hipermarkety), rozrywkowym (Multikino Ursynów) oraz instytucjom publicznym takim jak Centrum Onkologii, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, czy wyższym uczelniom prywatnym, które także mają swoją siedzibę w tej dzielnicy. W przyszłości dzielnica może powiększyć się o dwie podwarszawskie miejscowości – Julianów i Józefosław.

ZabudowaEdytuj

Zabudowa Ursynowa jest różnorodna. Niektóre części tego rozległego terenu zajmują domy jednorodzinne (Moczydło oraz Stary Imielin), jednakże przeważają bloki, których liczba stare rośnie. Jest to szczególnie zauważalne w południowej części dzielnicy. W Wolicy można natomiast znaleźć pozostałości po dawnej wsi - znajdują się tam stare domy.

Komunikacja miejskaEdytuj

Na Ursynowie znajduje się jedenaście krańców autobusowych, pierwsze powstały Wyczółki (15 września 1971)[4], a jako ostatni - Tor Służewiec (6 września 2008)[5]. Obecnie autobusy poruszające się po dzielnicy mają zadanie dowożenia mieszkańców do metra[6], które zostało uruchomione w 1995 roku. Na Kabatach znajduje się także stacja techniczno-postojowa metra.

Najważniejsze obiektyEdytuj

Na Ursynowie znajdują się liczne ważne obiekty, jak Zespół pałacowo-parkowy w Natolinie, Kościół św. Katarzyny, kościół przy parafii Wniebowstąpienia Pańskiego, Tor Wyścigów Konnych Służewiec, Ogród Botaniczny PAN, Las Kabacki, także Centrum Onkologii, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego i centra handlowe i usługowe jak Multikino, Tesco Kabaty, E. Leclerc czy Galeria Ursynów. Nad Ursynowem dominują dwa wzniesienia: Kopa Cwila oraz Kazurówka.

W skład dzielnicy wchodzi wiele rejonów i osiedli: Nowy Służewiec, Wyczółki, Grabów, Krasnowola, Grabówek, Ludwinów, Pyry, Jeziorki Południowe, Jeziorki Północne, Zgorzała nad Jeziorem, Dawidy Poduchowne i Dąbrówka wzdłuż ulicy Puławskiej oraz Jary, Stokłosy, Ursynów, Imielin, Wolica, Natolin, Moczydło, Kabaty i Łęczyca na Ursynowie właściwym.

Burmistrzowie UrsynowaEdytuj

Robert Kempa.jpg

Robert Kempa

Przewodniczący Rady Dzielnicy UrsynowaEdytuj

Zobacz teżEdytuj

LinkiEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. Pod względem liczby mieszkańców jesteśmy na trzecim miejscu, pu.waw.pl, 07.03.2014
  2. Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego, Tom XII (Szlurpkiszki – Warłynka) z 1892 r., dostęp: 03.05.2015
  3. 10 wiorst - 1 wiorsta to 1066,78 metrów
  4. Historia krańca "Wyczółki", omnibus.eu, dostęp: 13.06.2015
  5. Historia krańca "Tor Służewiec", omnibus.eu, dostęp: 13.06.2015
  6. Autobusy zatłoczone. "Przydałaby się linia przez KEN", haloursynow.pl, 27.12.2014
  7. Urszula Kierzkowska burmistrzem Ursynowa, Panorama Południa, 27 kwietnia 2009, s. 3
  8. Warszawskie dzielnice wybierają nowych burmistrzów, polskatimes.pl, 15.12.2010
  9. Zmiana władzy na Ursynowie, warszawa.pl, 22.12.2014

Obszary Ursynowa wg Miejskiego Systemu Informacji

DąbrówkaGrabówJeziorki PołudnioweJeziorki PółnocneKabatyNatolinPyryTeren Wydzielony Rezerwat "Las Kabacki"Skarpa PowsińskaStary ImielinStary SłużewUrsynów CentrumUrsynów PółnocnyWyczółki

Dzielnice Warszawy

BemowoBiałołękaBielanyMokotówOchotaPraga PołudniePraga PółnocRembertówŚródmieścieTargówekUrsusUrsynówWawerWesołaWilanówWłochyWolaŻoliborz

W sieci Wikii

Losuj Wikię