FANDOM

Związku Walki Młodych
Ursynów Północny
Ursynów
Zwiazku Walki Mlodych
ul. Związku Walki Młodych (rejon Lachmana)
Okres powstania: lata 70. XX wieku
Długość: 500 m
Zakres numerów: 1-24

52° 9.456' N 21° 2.292' E

Ulica Związku Walki Młodych (w skrócie ulica ZWM) – niewielka, długa na około 500 metrów uliczka osiedlowa w rejonie Stokłosów na Ursynowie, łącząca ulice Jastrzębowskiego i Ciszewskiego.

HistoriaEdytuj

Patronem ulicy jest działająca w latach 1943-1948, utworzona przez Polską Partię Robotniczą młodzieżowa organizacja komunistyczna – Związek Walki Młodych. Przez to, iż kojarzy się z rządami komunistycznymi chciano doprowadzić do zmiany nazwy, co powiodło się 7 kwietnia 1997 roku, kiedy to ulica uzyskała imię warszawskiego powstańca, Józefa Andrzeja Szczepańskiego. Tę decyzję cofnął jednak Naczelny Sąd Administracyjny, więc od 28 lutego 1998 roku ulica ponownie nosi nazwę Związku Walki Młodych[1]. Mimo to ponownie trwają dążenia do dekomunizacji nazwy ulicy.

Jedną z nowych, proponowanych nazw jest ulica Kazimierza Moczarskiego, upamiętniająca dziennikarza, pisarza, żołnierza Armii Krajowej i autorem książki Rozmowy z katem[2].

PrzebiegEdytuj

Niewielka uliczka zaczyna swój bieg od skrzyżowania z ulicą Józefa Feliksa Ciszewskiego, po czym biegnie na północ krzyżując się z dwiema innymi osiedlowymi uliczkami: Wacława Lachmana oraz Grażyny Bacewiczówny. Kończy swój bieg na skrzyżowaniu z ulicą Wojciecha Bogumiła Jastrzębowskiego. Pod adresem ul. ZWM 5 mieści się biblioteka publiczna, a przy ZWM 10 – Szkoła Podstawowa nr 319. W przeszłości nazwę ulicy nosił zespół przystankowy położony przy ul. Jastrzębowskiego.

Przypisy Edytuj

  1. Historyczne zmiany nazw ulic, trabus.com, dostęp: 26 września 2015
  2. Dekomunizacja ulic w Warszawie. Adresy do wymiany, mieszkańcy w niepewności. Warszawa.wyborcza.pl, 5 grudnia 2016, dostęp: 13 czerwca 2017

W sieci Wikii

Losuj Wikię