FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Zgrupowania AK Kampinos oraz Ulica Grupy AK Kampinos.
Zgrupowania AK "Kampinos"
Huta
Bielany
Zgrupowania AK Kampinos (3)
ul. Zgrupowania AK Kampinos
Okres powstania: lata 50. XX wieku
Długość: 1 600 m
Zakres numerów: 1-36

Ulica Zgrupowania Armii Krajowej "Kampinos" (dawniej Wincentego Pstrowskiego) – ulica położona w dzielnicy Bielany w obszarze MSI Huta, która biegnie od ul. Pułkowej do ul. Kasprowicza.

HistoriaEdytuj

Ulica powstała zapewne jeszcze w latach 50. XX wieku, gdyż wówczas pojawiła się na mapach miasta (patrz plan z 1958 roku), a w 1961 roku otrzymała za patrona Wincentego Pstowskiego (więcej), górnika, przodownika pracy PRL. W tym samym roku, 22 lipca 1961 roku oddano do użytku biegnącą wzdłuż ulicy trasę tramwajową aż do pętli Huta. W jej otoczeniu powstały jedynie zabudowania przemysłowe oraz komunikacyjne, w tym zajezdnia tramwajowa Żoliborz.

Po upadku komunizmu rozpoczęto starania o zmianę nazwy ulicy – w 1993 roku za patrona zaproponowano Jerzego Popiełuszkę, jednak ostatecznie jego imię nadano ul. Stołecznej. Zmiany ostatecznie dokonano 23 września 2006, kiedy to ulicy nadano nazwę Zgrupowania AK Kampinos. Ulica wraz z torowiskiem tramwajowym została częściowo przebudowana w latach 2011-2012 w związku z budową Trasy Mostu Północnego, odcięto ją wówczas od skrzyżowania z ul. Pułkową i ul. Marymoncką, a w zamian połączono tunelem z ul. Prozy.

Opis ulicyEdytuj

Zgrupowania AK Kampinos (budowa)

Przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż Trasy Mostu Północnego, 22 marca 2011

Ulica rozpoczyna swój bieg jako przedłużenie ul. Prozy w tunelu pod ul. Pułkową, po czym biegnie na południowy-zachód, krzyżując się kolejno z ulicami Kolumbijską i Książąt Mazowieckich, by zakończyć bieg u zbiegu z ul. Kasprowicza na terenie węzła komunikacyjnego Młociny.

Ulicy patronuje Zgrupowanie Armii Krajowej Kampinos, powstałe na terenie Puszczy Kampinoskiej, a walczące w powstaniu warszawskim. Co ciekawe, temu zgrupowaniu poświęcono też ulicę Grupy AK "Kampinos" na Mokotowie, co może powodować kłopoty z orientacją.

Otoczenie ulicyEdytuj

52° 17.833' N 20° 55.921' E

Wzdłuż ulicy znajdują się następujące obiekty:

Na rogu z ul. Pułkową znajduje się również kapliczka, która była stamtąd tymczasowo usunięta w związku z przebudową ulicy i budową Trasy Mostu Północnego, a po zakończeniu wszystkich prac budowlanych została wyremontowana i powróciła na skrzyżowanie tych dwóch ulic.

Na odcinku PułkowaKsiążąt Mazowieckich wzdłuż ulicy biegnie ścieżka rowerowa.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię