FANDOM

Zgoda
Śródmieście Północne
Śródmieście
Zgoda
Ul. Zgoda w kierunku Jasnej
Okres powstania: XVIII wiek
Długość: 340 m
Zakres numerów: 1-13

Ulica Zgoda (przejściowo, w latach PRL, Hibnera) leży w obszarze Śródmieście Północne. Zaczyna się ona skrzyżowaniem z Chmielną jako przedłużenie Brackiej. Następnie ulica przecina Złotą, Jasną, Boduena i kończy swój bieg skrzyżowaniem z Sienkiewicza. Ulica jest jednokierunkowa w kierunku południowo-wschodnim.

HistoriaEdytuj

Ulica istniała już w XVIII wieku i razem z Bracką i Bagno była częścią traktu Ujazdów-Grzybów. Nazwa "Zgoda" została zatwierdzona dopiero ok. 1879 roku a pochodzi od stojącej tam w XVIII wieku karczmy[1]. Pierwszymi zabudowaniami były budynki Szpitala Dzieciątka Jezus, z czasem ulicę obudowywano kamienicami.

Na początku XX wieku, po przeniesieniu szpitala powstawały następne budynki m.in. gmach wydawnictwa Gebethner i Wolff z 1906 r. i Dom pod Orłami z 1917 r.

Po II wojnie światowej ulica zyskała nowego patrona: Władysława Hibnera, działacza komunistycznego rozstrzelanego na stokach Cytadeli. Historyczną nazwę przywrócono w 1990 roku. Obecnie przy ulicy znajduje się dużo lokali gastronomicznych.

OtoczenieEdytuj

Zgoda (nr 11)

Kamienica (nr 11)

Przy ulicy Zgoda znajdują się:

PrzypisyEdytuj

  1. Wg. Adam Dylewski: Warszawa i okolice, Wyd Pascal 2008.

W sieci Wikii

Losuj Wikię