FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: zespół przystankowy Zdziarska i zespół przystankowy Zdziarska-Kanał.
Zdziarska
Brzeziny, Grodzisk
Białołęka
Zdziarska
ul. Zdziarska (rejon ul. Chudoby)
Okres powstania: bd.
Długość: 3 750 m
Zakres numerów: 11-86

Ulica Zdziarska – długa na niecałe 4 kilometry ulica rozciągająca się obszarach MSI Brzeziny i Grodzisk na Białołęce, biegnąca przez osiedla Kąty Grodziskie i Augustów. Biegnie ona od ul. Płochocińskiej do wschodniej granicy miasta. Ulica widnieje w dzisiejszym przebiegu (jedyną zmianą było przerwanie biegu przez Kanał Żerański) już na mapie z 1891 roku i łączyła wtedy wsie Szamocin, Mańki, Wojdy i Augustów.

Przebieg, zabudowa i nawierzchniaEdytuj

Ulica wybiega z ulicy Białołęckiej, następnie krzyżuje z ul. Ostródzką (na rogu Zdziarskiej i Ostródzkiej znajduje się pętla autobusowa Mańki-Wojdy), kilkadziesiąt metrów na wschód ulicę przecina mostem Kanał Markowski, ul. Kąty Grodziskie, Verdiego, Ruskowy Bród, Chudoby, Olesin i Kroczewską aby zmienić się w leśną drogę i zakończyć bieg na granicy miasta. Przy ulicy znajduje się głównie zabudowa jednorodzinna i niewielkie bloki oraz skład budowlany i siedziba firmy budowlanej. Ulica nie posiada nawierzchni od ul. Kroczewskiej do granicy miasta, na odcinku od zakrętu do ul. Ostródzkiej ma zniszczoną betonową nawierzchnię, a na odcinku od ul. Ostródzkiej do ulica Kroczewskiej - asfalt. Ulica nie posiada chodnika na całej długości.

Do 20 października 2016 roku nazwę "Zdziarska" nosił także 250-metrowy odcinek ulicy na zachód od Kanału Żerańskiego, który dawniej tworzył z resztą całość a później został odcięty przy budowie kanału - wtedy też rada miasta nadała temu odcinkowi nazwę ulica Przy Kanale.

MostEdytuj

134 -A183

Autobus Jelcz Libero na linii 134 przejeżdża mostem nad Kanałem Markowskim

W ciągu ulicy znajduje się most nad Kanałem Markowskim. Most, zbudowany przed rozpoczęciem intensywnej zabudowy okolicy, nie był przystosowany do obsługi takiej ilości pojazdów, jaka tamtędy przejeżdża, a także kursów ciężkich autobusów linii 134 (inne pojazdy powyżej 10 ton miały tam zakaz wjazdu). Most ten długo był w fatalnym stanie i w przypadku braku remontu autobusy będą mogły nim jeździć jedynie do 1 czerwca 2015 roku, a w przyszłości niewykluczony był zakaz wjazdu dla jakichkolwiek pojazdów. Ostatecznie jednak udało się znaleźć pieniądze i wykonać remont mostu.

NazwaEdytuj

Zdziarska 2

Ulica Zdziarska – rejon ul. Ostródzkiej (2015)

Nazwa ulicy może pochodzić od którejś z położonych w Polsce wsi Zdziar lub Zdziary (tak podaje K. Handke w swoim "Słowniku nazewnictwa Warszawy"), a także od słowackiej wsi Zdziar, stanowiącej najważniejszy ośrodek turystyczny Tatr Bielskich.

ObiektyEdytuj

Na ulicy znajduje się przystanek 04 zespołu przystankowego Mańki-Wojdy, przystanek 02 zespołu Zdziarska-Kanał i 01 zespołu Zdziarska, a po ulicy autobus linii 132 ruszył po raz pierwszy w 1988 roku.

RozbudowaEdytuj

Urząd Dzielnicy Białołęka przeznaczył w 2014 roku milion złotych na budowę chodnika przy ulicy. W roku 2014 chodnik powstał na odcinku Ruskowy BródVerdiego, a w latach 2015-2016 budowany jest na odcinku od Ruskowego Brodu do ul. Olesin. Przy skrzyżowaniu z ul. Kroczewską planowana jest pętla autobusowa, dzięki której linia 134 ma móc pojechać trasą ... – Zdziarska – zawrotka – Zdziarska – Ruskowy Bród – ... w celu obsługi osiedli przy ul. Kroczewskiej i Słonecznego Poranka. W ramach budowy nowego mostu przyznano także pieniądze na rozbudowę ulicy - łącznie 10 milionów - na kompleksową przebudowę ulicy wraz ze skrzyżowaniami, nową jezdnią, chodnikiem i, jeżeli wystarczy pieniędzy, ścieżką rowerową.