FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Zbyszka z Bogdańca.
Zbyszka z Bogdańca
Brzeziny
Białołęka
Zbyszka z Bogdańca
ul. Zbyszka z Bogdańca
Okres powstania: lata 60. XX wieku
Długość: 1 100 m
Zakres numerów: 4-32

Ulica Zbyszka z Bogdańca – ulica położona na osiedlu Brzeziny w dzielnicy Białołęka, biegnie od ul. Wielkiego Dębu do ul. Juranda ze Spychowa. Nazwa ulicy związana jest ze Zbyszkiem z Bogdańca – rycerzem, postacią literacką z powieści Krzyżacy Henryka Sienkiewicza.

Zbyszka z Bogdańca (nr 16, stara tabliczka)

Budynek nr 16, stara tabliczka przypisująca dom do adresu Świętego Wincentego 198

Obszar ulicy znalazł się w granicach miasta, jak cała wieś Białołęka, w 1951 roku, lecz dopiero na planie z 1962 roku jedna z bocznych uliczek od Białołęckiej otrzymała nazwę Zbyszka z Bogdańca[1]. Biegła ona zapewne po północnej stronie budynku oznaczonego dziś numerem 31. We współczesnym przebiegu pojawia się dopiero około 1974 roku[2], przejmując niektóre zabudowania wcześniej przypisane do dochodzącej do Białołęckiej ulicy świętego Wincentego. Do dzisiaj na niektórych budynkach (np. nr 16) zachowały się tabliczki z adresem dawnej ulicy. Od ulicy odbiegały jedynie nienazwane polne drogi, dopiero w 2008 roku jedna z nich otrzymała nazwę Pośrednia. Przy ulicy dominuje niezbyt gęsta zabudowa jednorodzinna.

Ulica rozpoczyna swój bieg od krzyżowania z ul. Wielkiego Dębu, po czym kieruje się na północ i krzyżuje z ulicą Pośrednią. Następnie zakręca o 90 stopni na zachód i dochodzi do skrzyżowania z ul. Juranda ze Spychowa, gdzie kończy bieg.

Przy ul. Zbyszka z Bogdańca 15 znajduje się niewielki zakład produkcyjny Lin-Mark.

PrzypisyEdytuj

  1. Plan Warszawy 1962, PPWK, dostępny na stronie trasbus.com

W sieci Wikii

Losuj Wikię