FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy nieistniejącej ulicy Zbarskiej. Zobacz też: Ulica Zbaraska.
Zbarska
XVI Mokotów, XXIII Ochota (Ochota)
Okres powstania: XV wiek (?)
Długość: 1939: 1 000 m
1961: 450 m
Okres zlikwidowania: II połowa lat 60. XX wieku
Przyczyna likwidacji: rozbudowa osiedla Rakowiec

Ulica Zbarska – nieistniejąca ulica, która znajdowała się na Rakowcu i biegła od Pruszkowskiej do linii kolejowej nr 8.

Droga w tym miejscu mogła istnieć już w XV wieku jako droga biegnąca ze wsi Rakowiec w kierunku wsi Zbarż i Gorzkiewki, na mapach pojawia się z pewnością pod koniec XVIII wieku. W 1916 roku ten fragment ulicy znalazł się w granicach Warszawy i otrzymał nazwę Zbarska, gdyż biegł w kierunku Zbarża. Poza miastem znalazł się dalszy odcinek drogi (potem nazwany jako ulica Iłżecka).

W 1926 pojawił się pomysł wybudowania wzdłuż ulicy linii tramwajowej, która docelowo miała połączyć Grójecką z Puławską, idea nigdy nie wyszła jednak poza fazę planów – otoczenie ulicy pozostawało praktycznie niezabudowane, nie licząc folwarku Janków i folwarku AGRiL-u. Jeszcze w okresie międzywojennym, w związku z budową alei Żwirki i Wigury, skrajnie południowy odcinek (ku późniejszej Iłżeckiej) zaczął powoli tracić na znaczeniu i zanikać. W 1939 roku ulica biegła więc od Pruszkowskiej na południe, przecinając kolejno planowaną Korotyńskiego, Racławicką, Żwirki i Wigury oraz planowaną Miłowodzką, by zakończyć się na granicy miasta. Ulica była niezabudowana, nie licząc samotnej kamienicy na rogu Żwirki i Wigury, ponadto wyznaczała granicę między komisariatami XVI Mokotów i XXIII Ochota.

Po wojnie ulica znalazła się w granicach dzielnicy Ochota. Dnia 22 lutego 1949 roku ulicą skierowano pierwsze autobusy linii 114-bis, a wkrótce także linii 114. Ulica ostatecznie straciła swój południowy odcinek w latach 50. XX wieku w związku z budową linii kolei radomskiej. Wyłożona kamieniem polnych ulica funkcjonowała nadal na odcinku od Żwirki i Wigury do Pruszkowskiej jako dojazd do osiedla Rakowiec, lecz jego rozbudowa w II połowie lat 60. XX wieku doprowadziła do ostatecznej likwidacji ulicy. Na planie miasta z 1970 roku ulica Zbarska już nie istnieje.

Żwirki i Wigury (budynek nr 41)

Kamienica, pozostałość ulicy Zbarskiej

Do ulicy Zbarskiej przypisanych było się dawniej kilka obiektów:

  • ul. Zbarska 6 – tutaj znajdował się parterowy budynek, w którym w 1957 roku Gustaw Pal, dawny właściciel zakładów "Dobrolin", rozpoczął, za zgodą państwa, drobną produkcję chemiczną. Zakład jednak długo nie istniał, gdyż państwo szybko nałożyło domiary i zamknęło działalność.
  • ul. Żwirki i Wigury 41 – kamienica przedwojenna, zaprojektowana została tak, aby stać frontem do ulicy Zbarskiej, choć też nie umieszczono jej względem niej równolegle. Jest dziś jedyną widoczną pozostałością po tej ulicy.

W sieci Wikii

Losuj Wikię