FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Zaruby.
Jerzego Zaruby
Kabaty
Ursynów
Zaruby (ulica1)
Ulica Zaruby, rejon ul. Iwanowa-Szajnowicza
Okres powstania: lata 70. XX wieku
Długość: 400 m
Zakres numerów: 2-17

52° 7.787' N 21° 4.379' E

Ulica Jerzego Zaruby – ulica na Kabatach w dzielnicy Ursynów. Rozpoczyna się ul. Kabacką na południu, przecina Iwanowa-Szajnowicza oraz podrzędne ulice bez nazwy i kończy się skrzyżowaniem z ul. Wąwozową. Jej przedłużeniem jest ul. Bronikowskiego.

Patronem ulicy jest Jerzy Zaruba (1891-1971), polski malarz, grafik i karykaturzysta. Autor grafik satyrycznych oraz karykatur artystów i polityków zamieszczanych w pismach satyrycznych.

HistoriaEdytuj

Ulica powstała w latach siedemdziesiątych XX wieku podczas zabudowy Ursynowa w kierunku południowym. Swoją nazwę otrzymała 5 grudnia 1977[1].

Po raz pierwszy na mapie Warszawy w 1988 roku[2] i łączy ul. Wąwozową z ul. Kabacką. Pierwsze bloki powstawały na przełomie XX i XXI wieku, podczas ich budowy istniała przybudówka o numerze 1a[3], która została zdemontowana na przełomie 2006 i 2007 roku[4] (obecnie najniższy numer to 2) i znajdowała się naprzeciwko budynku o numerze 9 na niezagospodarowanym terenie.

Zanim na ul. Zaruby pojawiła się asfaltowa nawierzchnia, samochody poruszały się po betonowym płytach, których skład znajdował się na tych samych niezagospodarowanych terenach w pobliżu Lasu Kabackiego[5]. W 2014 roku rozpoczęła się budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Wąwozową po protestach mieszkańców, którzy twierdzili, że w godzinach szczytu tworzą się korki oraz dzięki zaangażowaniu radnych Ursynowa. Została uruchomiona dnia 27 listopada.

OtoczenieEdytuj

Zaruby sygnalizacja

Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ul. Wąwozową

Numeracja ulicy rozpoczyna się na południu, a dokładniej na Prywatnej Szkole Podstawowej nr 6 Sióstr Niepokalanek, która nosi numer 2. Na niezagospodarowanych terenach naprzeciwko mają powstać, do 2017 roku, przedszkole i żłobek[6].

Zmierzając w kierunku północnym mija górkę, która została usypana z ziemi zwożonej podczas budowy ursynowskich blokowisk, innymi przykładami takich wzniesień są m.in Wzgórze Trzech Szczytów oraz Kopa Cwila. Pod numerem dziewiątym znajdują się fryzjer oraz urząd pocztowy nr 138, budynkiem o najwyższym numerze jest zlokalizowana w pobliżu ul. Sępa-Szarzyńskiegosiedemnastka”.

GaleriaEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. Ulica Zaruby. Ulice Twojego Miasta, dostęp: 15 maja 2017
  2. Plan komunikacji miejskiej, 1988, ursynow.org.pl, dostęp: 3 stycznia 2016
  3. Budynek mieszkalny wielorodzinny przy ul. Jerzego Zaruby 9 na Kabatach - inwestycja własna "EDBUD-u". cd.centrum.gliwice.pl, dostęp: 3 stycznia 2016
  4. Zdjęcia historyczne Google Earth, porównanie zdjęć 18.10.2006 i 27.03.2007
  5. Płyty kabackie. ursynow.org.pl, dostęp: 3 stycznia 2016
  6. Co z budową kompleksu oświatowego na Zaruby? haloursynow.pl, 23 marca 2015, dostęp: 3 sycznia 2016

W sieci Wikii

Losuj Wikię