FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: ulica Zapiecek w Wesołej.
Zapiecek
Stare Miasto
Śródmieście
Zapiecek
Zapiecek
Okres powstania: 1831
Długość: 40 m
Zakres numerów: 1

Ulica Zapiecek – długa na około 40 metrów uliczka (a właściwie placyk) na Starym Mieście w dzielnicy Śródmieście. Rozciąga się się między rogiem Rynku Starego Miasta a ulicą Piwną.

Ulica w tym miejscu istniała co prawda XIII wieku, będąc fragmentem ulicy Piekarskiej, jednak swój charakter znany do dzisiaj uzyskała dopiero w 1831 roku, kiedy o wyburzono kamienicę na rogu ze Świętojańską, dzięki czemu ulica zwana Zapieckiem od 1770 roku zyskała charakter ulicy-placyku. W XIX wieku słynęła z odbywających się tutaj targów ptaków śpiewających, a dziś słynie z Galerii Zapiecek. W bruk uliczny wtopiona jest tablica o wpisaniu w 1980 roku kompleksu Starego Miasta na listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego UNESCO.

Uliczka położona jest przy południowo-zachodnim rogu rynku, gdzie krzyżuje się ze Świętojańską. Drugim jej końcem jest skrzyżowanie z ulicą Piwną oraz Piekarską. Pod jedynym numerem (nr 1) ulicy mieści się Galeria Zapiecek.

W książce Stefana "Wiecha" Wiecheckiego Cafe pod Minogą na ul. Zapiecek mieścił się tytułowy lokal gastronomiczny.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię