Fandom

Warszawikia

Ulica Zamenhofa

5385 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja2 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Zamenhofa.
Ludwika Zamenhofa
Muranów
Śródmieście
Zamenhofa1.JPG
ul. Zamenhofa
Okres powstania: przed XVIII wiekiem
Długość: 600 m
Zakres numerów: 1-13

Ulica Ludwika Zamenhofa (dawniej Dzika) – ulica położona w Śródmieściu, na Muranowie, biegnie pomiędzy Nowolipkami a Miłą. Patronem ulicy jest Ludwik Zamenhof, polski lekarz żydowskiego pochodzenia, twórca międzynarodowego języka esperanto, który podczas swojego pobytu w Warszawie mieszkał w jednym z domów przy tej ulicy.

Ulica wywodzi się od dawnego traktu młocińskiego i była początkowo częścią ulicy Dzikiej. Współczesną nazwę fragmentowi ulicy nadano w 1930 roku. W 1939 roku ulica zaczynała swój bieg od Nowolipek, po czym krzyżowała się z Dzielną, Pawią, Gęsią, Meizelesa, Wołyńską, Miłą, Muranowską i Niską, by zakończyć się u zbiegu ze Stawkami i Dziką. W planach było przedłużenie ulicy na południe do Mylnej. Podczas okupacji niemieckiej ulica nazywała się Hasenstrasse, ulica znalazła się w granicach getta warszawskiego, a jej zabudowa została niemal całkowicie zniszczona w 1943 roku, przetrwał jedynie budynek Koszar Wołyńskich, gdzie działało więzienie Gęsiówka. W 1945 roku powrócono do przedwojennej nazwy ulicy, która biegła wówczas wśród morza gruzów, w 1948 roku odsłonięto przy niej Pomnik Bohaterów Getta, gdyż w najbliższej okolicy podczas powstania w getcie toczyły się najbardziej zacięte walki. W latach 50. i 60. XX wieku wzdłuż ulicy powstały nowe bloki osiedla Muranów, około 1965 roku zmieniono także przebieg ulicy, prostując ją w kierunku ulicy Dubois. W 2009 roku ulica została wyremontowana.

Ulica rozpoczyna się od skrzyżowania z Nowolipkami, po czym biegnie na północ krzyżując się z ulicami Dzielną, Pawią, Anielewicza, Nalewki i Lewartowskiego, by zakończyć się na skrzyżowaniu z Miłą i Dubois. Wzdłuż ulicy, na odcinku od Nowolipek do Anielewicza biegnie ścieżka rowerowa.

Wzdłuż ulicy znajdują się takie obiekty jak:

Spośród nieistniejących zabudowań należy wymienić znajdujący się dawniej pod numerem 19 budynek Koszar Wołyńskich, którego pozostałości rozebrano dopiero w latach 60. XX wieku.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię