FANDOM

Zakroczymska
Nowe Miasto
Śródmieście
Zakroczymska
ul. Zakroczymska (rejon ul. Kościelnej)
Okres powstania: początek XV wieku
Długość: 700 m
Zakres numerów: 1-13
Zabytek
nr w rej.
613
Ulica Zakroczymska – długa na niespełna 700 metrów ulica na Nowym Mieście w dzielnicy Śródmieście. Biegnie od ulicy Kościelnej do Słomińskiego. Na odcinku od Kościelnej do Konwiktorskiej wyłożona jest kocimi łbami. Całe założenie urbanistyczne ulicy jest wpisane na listę zabytków.

Ulica powstała wraz z Nowym Miastem w miejscu fragmentu traktu Czersk-Zakroczym. Od początku była jedną z najważniejszych ulic Nowej Warszawy, a w XVIII wieku przekształciła się w reprezentacyjną arterię wiodącą na Żoliborz. W latach 1750-1760 została wybrukowana, przerzucono mostek nad nieistniejąca dziś rzeczką Bełczącą. Właśnie wzdłuż Zakroczymskiej znajdował się w okresie międzywojennym jeden z przejazdów ze Śródmieścia na Żoliborz, używany zanim powstał wiadukt w ciągu Bonifraterskiej. Na początku XX wieku ulice zamieszkiwali głównie Żydzi. W 1925 roku na terenach dawnej esplanady Cytadeli utworzono Park Traugutta. W 1944 roku zabudowa ulica została zburzona, zrekonstruowana częściowo ciągiem kamienic stylu „zabytkowym”.

Nazwa ulicy związana jest z tym, że pierwotnie ten trakt wychodził z miasta w kierunku Zakroczymia. Około 1646 roku pojawia się tez nazwa Toruńska, prawdopodobnie także od kierunku traktu na Toruń. Dziś tę nazwę nosi trasa ulica Targówku.

Ulica rozpoczyna swój bieg skrzyżowaniem z Freta, Kościelną i Franciszkańską, po czym biegnie na północ krzyżując się kolejno z Wójtowską, Konwiktorską i Sanguszki, al. Kaczyńskiego, Szymanowską oraz z Wenedów, kończąc się pod wiaduktem Słomińskiego przechodząc w ulicę Jeziorańskiego.

Zakroczymska (kamień pamiątkowy)

Kamień pamiątkowy

Obiekty położone przy ulicy to:

Przed domem przy Zakroczymskiej 7 znajduje się kamień upamiętniający 32 żołnierzy kompanii "Giewont" Batalionu "Zośka", którzy zginęli w tu stojącej kamienicy czasie powstania warszawskiego w wyniku bombardowania. Napis na kamieniu mówi: Tu 30 sierpnia 1944 roku zginęło w obronie Starego Miasta 32 żołnierzy Armii Krajowej z harcerskiego baonu Zośka z kompanii Giewont - Maciek - Rudy. Cześć ich pamięci!

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię