FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy Zajączka. Zobacz też: Generała Zajączka (przystanek), Zajęcza (ulica) i Zajączkowska (ulica).
Generała Józefa Zajączka
Stary Żoliborz
Żoliborz
Skrzyżowanie Zajączka i Kokarda
Widok na ulicę (po lewej) ze skrzyżowania z ul. Kokarda, po prawej budynek ZSEiL mieszczący także Warszawską Szkołę Filmową i Kino Elektronik
Okres powstania: lata 20. XX wieku
Długość: 900 m
Zakres numerów: 1-40

Ulica generała Józefa Zajączka - długa na 900 metrów ulica na Żoliborzu, ciągnąca się od Krajewskiego na wschodzie do Boguckiego na zachodzie. Ulica Zajączka rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z ulicą Krajewskiego, po czym biegnąc na zachód krzyżuje się z następującymi ulicami: Śmiałą, Mickiewicza, Kokardą, Czarnieckiego, Felińskiego, Bitwy pod Rokitną i Or-Ota, kończąc swój bieg na skrzyżowaniu z ulicą Boguckiego.

Ulica powstała w latach 20. XX wieku w czasie intensywnej zabudowy Żoliborza. Ulica uzyskała swoją nazwę wraz z okolicznymi ulicami 27 września 1927 roku. Na planie z 1926 roku widoczne jest jej planowane, a niezrealizowane przedłużenie na zachód do ul. Duchnickiej. Ulica początkowo składała się jedynie z odcinka wschodniego sięgającego na zachodzie do ul. Felińskiego, swoje przedłużenie do ul. Orszańskiej (ob. Boguckiego) uzyskała na przełomie lat 60. i 70. XX wieku.

Patronem ulicy jest generał Józef Zajączek, książę herbu Świnka, polski i francuski generał, jakobin polski, członek Rady Najwyższej Narodowej w czasie insurekcji kościuszkowskiej, pierwszy namiestnik Królestwa Polskiego.

Najważniejsze obiektyEdytuj

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię