Wikia

Warszawikia

Ulica Wysockiego

Dyskusja0
4506stron na Warszawikii
Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Osiedle Wysockiego.
Piotra Wysockiego
Bródno
Targówek
Wysockiego
ul. Wysockiego
Okres powstania: początek XX wieku
Długość: 1 185 m
Zakres numerów: 1-51
Komunikacja miejska: 104, 112, 114, 118, 126, 134, 145, 156, 176, 204, 414, 723, N02, N14, N64.
Zdjęcie satelitarne w Google Maps

Ulica Piotra Wysockiego – ulica położona na Bródnie w dzielnicy Targówek, która biegnie od ul. Matki Teresy z Kalkuty do ul. Toruńskiej. Patronem ulicy jest Piotr Wysocki, działacz niepodległościowy, inicjator powstania listopadowego.

Wysockiego, Suwalska (kamień Tchorka)

Kamień pamiątkowy w pobliżu ul. Suwalskiej, upamiętniający powieszonych więźniów Pawiaka (z błędem)

Wysockiego, Toruńska (przebudowa)

Węzeł z ul. Toruńską (2012)

Ulica Wysockiego powstała na początku XX wieku jako droga lokalna biegnąca przez Bródno w kierunku Różopola, Złotopola i Ustroni, została rozbudowana w okresie międzywojennym wraz z rozwojem osiedla – biegła wówczas od ul. Poborzańskiej do ul. Toruńskiej. W 1921 roku uzyskała nazwę Piotra Wysockiego, zaś 28 września 1924 roku otwarto wzdłuż ulicy linię tramwajową do pętli Pelcowizna – pojechały tędy wozy linii 21. Zabudowa składała się niskich drewnianych bądź murowanych domów i kamieniczek, nad którymi dominował wybudowany w 1927 roku gmach Szkoły Kolejowej. W 1938 roku ulica została przebita do ul. Białołęckiej, i wzdłuż tego odcinka ułożono także tory tramwajowe, wtedy też rozpoczęła się budowa murowanego kościoła Matki Bożej Różańcowej (u zbiegu z ówczesną ul. Białołęcką).

W 1939 roku ulica rozpoczynała swój bieg u zbiegu z ul. Białołęcką i ul. Kmiecą, po czym biegła na północ, krzyżując się kolejno z ulicami: Żytomierską, Oknicką, Jastrzębską, Poborzańską, Zagraniczną, Kurpiowską, Baryczków, Myszyniecką, Krakusa, Liwską, Majową, Bazyliańską, Sitkowską, Wybrańską, Oliwską, Marjampolską, Społeczną oraz Księdza Jaremy, by zakończyć się u zbiegu z ul. Toruńską. Wchodziła w skład komisariatu XXV Bródno.

W nocy z 15 na 16 września 1942 roku na rogu ul. Toruńskiej z ul. Wysockiego, w ramach zemsty za akcję Wieniec I, powieszonych zostało 10 więźniów Pawiaka (dziś jest tu kamień pamiątkowy). Zabudowa uległa znacznym zniszczeniom podczas II wojny światowej (znaczna część już w 1939 roku), silnie uszkodzony była też szkoła kolejowa oraz częściowo fundamenty kościoła Matki Bożej Różańcowej, który ostatecznie ukończono w 1960 roku. W okolicy nadal dominowały wówczas jeszcze niskie domki oraz kamieniczki, zaś ulica przecięta była licznymi przecznicami.

W związku z budową osiedla Bródno 17 października 1971 roku zlikwidowano torowisko tramwajowe wraz z pętlą w ciągu ul. Wysockiego (linię przeniesiono na pobliską ul. Rembielińską), zachował się jednak fragment torów na wysokości ul. Bazyliańskiej, który z czasem odremontowano jako pomnik. W 1975 roku ulicę przebudowano i poszerzono, przedłużając ją do ul. Budowlanej (śladem odcinka ul. Białołęckiej) i likwidując jednocześnie większość przecznic (pojawiła się za to ul. Bartnicza), zaś w latach 80. XX wieku połączono ją węzłem z Trasą Armii Krajowej (przebudowanym w latach 2010-2012). Otoczenie zdominowały zaś ogromne bloki osiedla Bródno. W 2014 roku ma też powstać ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy.

Wysockiego 2

Ulica Wysockiego, jezdnia historyczna (po lewej) i obecna

Wysockiego 3

Ulica Wysockiego zimą

Ulica rozpoczyna swój bieg u zbiegu z ul. Budowlaną, ul. Matki Teresy z Kalkuty i ul. Odrowąża, po czym biegnie na północ, krzyżując się kolejno z ulicami: Palestyńską, Syrokomli, Kiejstuta, Bartniczą, Żytomierską, Poborzańską, Zagraniczną, Kurpiowską, Baryczków, Myszyniecką, Krakusa, Liwską i Bazyliańską, by zakończyć się w węźle drogowym u zbiegu z ul. Marywilską i ul. Toruńską. Ulica składa się z dwupasmowej jezdni głównej (wtórnie wytyczonej) oraz biegnącej po zachodniej stronie wąskiej ulicy dojazdowej (dawna jezdnia), umożliwiającej dojazd do przecznic na odcinku ZagranicznaLiwska oraz położonych tutaj posesji.

Przy ul. Wysockiego znajduje się kościół Matki Boskiej Różańcowej (nr 8) oraz dom kultury "Świt" (nr 11), przystanek kolejowy Warszawa Toruńska, zachował się także szereg przedwojennych domów i kamienic, które znajdują się obecnie pod numerami: nr 3, nr 9, nr 13, nr 15, nr 32a, nr 45 oraz nr 47.

Przy ul. Wysockiego znajduje się także kapliczka (na rogu ul. Bazyliańskiej), kamień upamiętniający mieszkańców Bródna i Targówka walczących podczas powstania warszawskiego (na rogu ul. Bartniczej), dwa kamienie pamiątkowe Tchorka (rejon ul. Toruńskiej) oraz fragment dawnej infrastruktury tramwajowej wraz z pomnikiem bitwy warszawskiej.

Spośród nieistniejących obiektów należy wymienić gmach Szkoły Kolejowej, który znajdował się na rogu ul. Toruńskiej.

Dawniej nazwę "Piotra Wysockiego" nosiła także ul. Nike we Włochach.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię