FANDOM

Wspólna
Śródmieście Południowe
Śródmieście
Wspólna (przebudowana)
ul. Wspólna (rejon ul. Poznańskiej)
2014 – por. 2008
Okres powstania: II połowa XIX wieku
Długość: 1 300 m
Zakres numerów: 1-88

Ulica Wspólna - długa na około 1 300 metrów ulica położona w obszarze MSI Śródmieście Południowe w dzielnicy Śródmieście. Biegnie od zaplecza placu Trzech Krzyży do Chałubińskiego. Na długim odcinku jest jednokierunkowa.

Powstanie oraz rozwój ulicy związany jest z budową dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej, co pociągnęło za sobą rozwój całego południowego Śródmieścia. Z czasem zabudowana kamienicami. Początkowo kończyła się na Emilii Plater (ówcześnie Leopoldyny), gdyż na zachód od niej znajdował się Ogród Pomologiczny. Jej biegnące na zachód od niego przedłużenie, zwane najpierw Nowowspólną, w 1921 r. nazwano ul. Oczki. W 1935 roku zbudowano końcowy odcinek Wspólnej między Emilii Plater a Chałubińskiego, biegnący przez tereny zlikwidowanego Ogrodu Pomologicznego. W dużym stopniu zniszczona podczas II wojny światowej, po wojnie wschodnią część przeznaczono na tzw. dzielnicę ministerstw, powstały m.in. monumentalny gmach Ministerstwa Rolnictwa. W 2013 roku ulica zostanie przebudowana na odcinku Emilii PlaterMarszałkowska.

Ulica rozpoczyna swój bieg na tyłach gmachu Dawnej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (dziś Ministerstwo Gospodarki) placu Trzech Krzyży, po czym biegnie na zachód przecinając Kruczą, Grabowskiego, Parkingową, Marszałkowską, Poznańską i Emilii Plater do skrzyżowania z Chałubińskiego i Oczki. Ulica jest jednokierunkowa w kierunku zachodnim od Grabowskiego do Chałubińskiego.

Ministerstwo Rolnictwa (Wspolna)

Gmach Ministerstwa Rolnictwa

Obiekty położone przy ulicy to:

W nie istniejącej dzisiaj kamienicy przy Wspólnej 24 róg Kruczej przez wiele lat mieszkał Henryk Sienkiewicz, gdzie napisał m.in. Quo Vadis oraz Krzyżaków. Dziś to miejscu znajduje się w ciągu ulicy Kruczej, poszerzonej po wojnie.

W sieci Wikii

Losuj Wikię