FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Rondo Wiatraczna i przystanek Wiatraczna.
Wiatraczna
Grochów
Praga Południe
Wiatraczna1
ul. Wiatraczna
Okres powstania: ok. 1920
Długość: 1 200 m
Zakres numerów: 1-28a

Ulica Wiatraczna (dawniej Orzycka) – lokalna ulica licząca około kilometra długości, położona na Grochowie.

PrzebiegEdytuj

Ulica Wiatraczna rozpoczyna się na skrzyżowaniu z ulicą Grochowską, a następnie biegnie na północ, kolejno przecinając ulice:

by następnie dochodzić do linii kolejowej Warszawa Wschodnia-Otwock (linia nadwiślańska). Dalszy ciąg ulicy przechodzi przez teren stacji technicznej Grochów (centrum kolei polskich) i mimo widocznych informacji o zakazie wstępu, jest to najszybsza droga dla mieszkańców, z Grochowa na Utratę. Po przejściu przez tereny kolejowe (Emilianów) ulica przecina ogródki działkowe i kończy swój bieg przy dawnej podstacji kolejowej przy linii kolejowej Warszawa Wschodnia- Mińsk Mazowiecki (linia terespolska). Przejazd w tym miejscu został dawno zlikwidowany.Przez bezdroża można dotrzeć do ul. Zabranieckiej w okolicach planowanej stacji Utrata.

HistoriaEdytuj

Wiatraczna (nr 13) nadbud

Kamienica nr 13 (2014)
porównaj: 201106.2013

Ulica powstała około 1920 roku jako mało znacząca droga łącząca ulicę Kobielską z ul. Józefa Dwernickiego. W latach 30. XX wieku przebito ją od Kobielskiej do Grochowskiej. 14 września 1957 r. na ulicy Wiatracznej wprowadzono ruch autobusowy – ruszyła nią linia 127. W latach 60. XX wieku ulicę przedłużono w kierunku północnym do Chrzanowskiego.

Za ciekawostkę można uznać fakt, że w latach 1929-1949 na ulicy Wiatracznej funkcjonował trójkąt tramwajowy, który umożliwiał tramwajom zmianę kierunku jazdy. Powstał on zanim powstało skrzyżowanie Grochowskiej z nowopowstałą al. Waszyngtona i linią tramwajową na niej (jedyna inwestycja ukończona przez Niemców). Trójkąt połączony był z ulicą Grochowską i ślepo kończył się przy skrzyżowaniu z obecną ulicą Zakole (zgodnie z planem długości torów tramwajowych z lat 30. XX wieku długość toru na ulicy Wiatracznej wynosiła 32 metry). Prawdopodobnie z tamtych czasów pochodzi nazwa węzła przystankowego "Wiatraczna" stosowana do dziś. Został odcięty od torów w ulicy Grochowskiej podczas prac związanych z przekuciem torów z prześwitu 1525 mm na 1435 mm w 1949 roku, jednak jego pozostałości istniały w jezdni do 1968 roku.

Ulica Wiatraczna ma wejść w skład tzw. Małej Obwodnicy Pragi, trasy biegnącej ulicą Wiatraczną, estakadą nad torami PKP, poszerzoną ul. Zabraniecką oraz jej przedłużeniem do ronda Żaba. Mała Obwodnica Pragi ma być częścią obwodnicy śródmiejskiej miasta. Przy ulicy planowane jest uruchomienie stacji kolejowej Warszawa Utrata, połączonej ruchomym chodnikiem z przystankiem Warszawa Wiatraczna (Emilianów) na linii otwockiej.

W sieci Wikii

Losuj Wikię