FANDOM

Ludwika Waryńskiego
Stary Mokotów, Śródmieście Południowe
Mokotów, Śródmieście
Waryńskiego 2
ul. Waryńskiego (rejon Nowowiejskiej)
Okres powstania: lata 50. XX wieku
Długość: 1 200 m
Zakres numerów: 1-28

Ulica Ludwika Waryńskiego (robocza nazwa Nowomarszałkowska) to ulica o długości ponad 1,2 kilometra położona w Śródmieściu Południowym i częściowo na Starym Mokotowie, biegnąca od ulicy Puławskiej na północ do placu Konstytucji.

Ulica Waryńskiego powstała dopiero po II wojnie światowej i została wytyczona pomiędzy zrujnowanymi kamienicami na Śniadeckich, Nowowiejskiej, Jaworzyńskiej oraz Polnej jako część założenia Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej – jej zadaniem miało być odciążenie zatłoczonej ul. Marszałkowskiej, która na odcinku od pl. Unii Lubelskiej do budowanego wtedy pl. Konstytucji zachowała przedwojenną szerokość. Ulicę budowano w dwóch etapach – pierwszym w latach 19501952 między Nowowiejską a pl. Konstytucji oraz drugim w latach 19661967 między Puławską a Nowowiejską, a została tak zaprojektowana, by wyburzyć jak najmniej zabudowań – rozbiórce uległy jedynie dwie kamienice przy Jaworzyńskiej 13 oraz 15. Mniej więcej w tym okresie powstały domy studenckie Riviera oraz Mikrus. Co ciekawe, odcinek ulicy między Puławską a Polną pokrywa się z międzywojenną proponowaną aleją marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza.

Kolejnym etapem kształtowania współczesnego wyglądu ulicy Waryńskiego była budowa dwupoziomowego skrzyżowania z Trasą Łazienkowską, nazwanego później rondem Jazdy Polskiej. W 1994 roku odsłonięto przy nim Pomnik Tysiąclecia Jazdy Polskiej. Przez długi czas ulica była jednokierunkowa w stronę Mokotowa (gdyż w drugą stronę ruch odbywał się Marszałkowską), jednak ostatecznie dobudowano także pas w kierunku centrum, które oddanie do użytku nastąpiło 30 lipca 2002 roku. Dziś ulica to posiada dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, w listopadzie 2013 roku zaczęła się budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy, która ma być gotowa w 2014 roku.

Patronem ulicy jest Ludwik Waryński, polski działacz i ideolog ruchu socjalistycznego. Podejmowane próby zmiany nazwy ulicy kończyły się jak dotychczas sprzeciwem mieszkańców Warszawy.

Ulica przebiega w następujący sposób:

Wzdłuż fragmentu ulicy między Puławską a Batorego przebiega także ścieżka rowerowa, w planach jest jej umiejscowienie na całej długości ulicy. Przy ul. Waryńskiego znajdują się następujące obiekty:

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię