FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: zespół przystankowy Wąwozowa.
Wąwozowa
Kabaty
Ursynów
Wąwozowa (ulica)
ul. Wąwozowa
Okres powstania: lata 80. XX wieku
Długość: 1 300 m
Zakres numerów: 1-36

Ulica Wąwozowa – ulica położona na Kabatach w dzielnicy Ursynów, która przebiega od ul. Stryjeńskich do ul. Rosoła.

Jej nazwa pochodzi od licznych wąwozów przecinających niedaleką, prostopadłą do ulicy skarpę wiślaną.

HistoriaEdytuj

Wąwozowa (ulica2)

Ulica Wąwozowa w okresie jesiennym, po prawej wydeptana ścieżka (2015)

Zaruby sygnalizacja

Wąwozowa 4

Ulica Wąwozowa pojawiła się na planach miasta bardzo późno, bo dopiero w latach 80. XX wieku[1], a było to związane z późną zabudową tego obszaru, pierwsze budynki mieszkalne pojawiły się na Kabatach w latach 90. XX wieku, zanim jeszcze na ul. Wąwozowej pojawiła się asfaltowa nawierzchnia[2].

W 1995 pod skrzyżowaniem z al. Komisji Edukacji Narodowej oddano do użytku pierwszą stację metra. W sierpniu 1999 wzdłuż ulicy, od ul. Sępa-Szarzyńskiego do al. Komisji Edukacji Narodowej, powstał hipermarket „Hit”[3], który w 2002 odkupiła spółka Tesco i otworzyła swój pasaż.

Od lat siedemdziesiątych do grudnia 2010 północną pierzeję na odcinku od skrzyżowania z ul. Zaruby do ul. Dembego tworzył kontener w kształcie litery „C”, w którym działały m.in. lokale gastronomiczne, sklep spożywczy, fryzjer, sklep odzieżowy, punkty hazardowe, sklep militarny oraz kiosk „Ruchu”.

Na jego tyłach znajdowały się garaże dla mieszkańców pobliskich bloków, same kontenery zostały wyburzone w 2011 i rozpoczęła się budowa budynku o numerze 4, na jego parterze powstały dwadzieścia dwa lokale użytkowe[4]. Przy jego budowie wyburzono także garaże, z wyjątkiem jednego, którego mieszkaniec nie wyraził zgodę na jego sprzedaż stawiając zaporową kwotę, obiekt znajduje się obecnie we wnęce budynku[5].

Dnia 27 listopada 2014 na skrzyżowaniu z ul. Zaruby oraz ul. Bronikowskiego została uruchomiona sygnalizacja świetlna, jednocześnie poszerzono ulicę tworząc pasy dla skręcających w lewo oraz zatoczki dla autobusów na przystanku Zaruby.

PrzebiegEdytuj

52° 7.872' N 21° 3.858' E

Ulica rozpoczyna się na zachodzie skrzyżowaniem z ulicami Stryjeńskich, Rybałtów i Wełnianą, po czym biegnie na wschód mijając ulice Pod Strzechą, Mielczarskiego, Cichej Wody, Kabacki Dukt, al. Komisji Edukacji Narodowej, Wańkowicza, Sępa-Szarzyńskiego, Bronikowskiego, Zaruby, Dembego i kończy się skrzyżowaniem z Rosoła i Relaksową. Wzdłuż ulicy, na całym odcinku znajduje się ścieżka rowerowa.

Na całej długości ulicy odbywa się ruch autobusowy, pod skrzyżowaniem z al. Komisji Edukacji Narodowej znajduje się stacja metra Kabaty.

Zobacz teżEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. Mapa z 1982
  2. Płyty kabackie. ursynow.org.pl, dostęp: 3 stycznia 2016
  3. Hipermarket. ursynow.org.pl, dostęp: 3 stycznia 2016
  4. Koniec pierwszego kabackiego centrum handlowego. TVN Warszawa, 28 grudnia 2010, dostęp: 3 stycznia 2016
  5. "Obudowali" garaż budynkiem mieszkalnym. TVN Warszawa, 23 lipca 2015, dostęp: 3 stycznia 2016

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię