FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy Wąski Dunaj. Zobacz też: Ulica Szeroki Dunaj oraz Potok Dunaj.
Wąski Dunaj
Stare Miasto
Śródmieście
Waski Dunaj (kamienica pod swieta Anna, Rynek Starego Miasta, kamienica nr 31)
ul. Wąski Dunaj
Okres powstania: przełom XIII i XIV wieku
Długość: 150 m
Zakres numerów: 3-20
Zabytek
nr w rej.
99
Ulica Wąski Dunaj – długa na około 150 metrów ulica na Starym Mieście, w Śródmieściu. Biegnie od Rynku Starego Miasta do ulicy Podwale. Jest całkowicie zamknięta dla ruchu.
Brama Poboczna

Widok Bramy Pobocznej, Z. Vogel, 1785

Ulica wytyczona została wraz z całą Starą Warszawą mniej więcej pod koniec XIII wieku, a ulica Dunaj kierowała się ku baszcie w murach obronnych. U wylotu ulicy Dunaj, przy samych murach, mieszkał kat, w którego gestii leżał m.in. pobliski dom publiczny. W pobliżu znajdowała się również pierwsza "dzielnica żydowska" - znajdowały się tu ulica Żydowska, a przy niej mykwa i synagoga, przebudowana potem na dworek Baryczków. Zniknęła ona w XVI wieku, w tym samym okresie pod ulicą pobiegły drewniane rury doprowadzające wodę z dalekich Nalewek i rzeczki Bełczącej na rynek. Od początku XVII wieku możliwy był wyjazd z miasta poza mury dzięki wybudowanej Bramie Pobocznej, którą rozebrano w 1804 roku dając pełny wylot na Podwale. Do XIX wieku nie odróżniano Wąskiego i Szerokiego Dunaju, dopiero potem pojawiły się dwie oddzielne nazwy dla prostopadłych uliczek. Zabudowa zniszczona podczas II wojny światowej, odbudowana z dość dużą dowolnością. W 2015 roku wyremontowana zostanie nawierzchnia ulicy.

Nazwa tej ulicy, jak i sąsiedniego Szerokiego Dunaju, wywodzi się mającego w tym miejscu niegdyś źródła potoku Dunaj, spływającego ku murom, a potem Mostową do Wisły. Pochodzenie nazwy Dunaj dla potoku jest nieznane, jedna z wersji mówi o zniekształconej nazwie Adonai oznaczającej w religii żydowskiej tytuł Boga Jahwe.

Ulica rozpoczyna swój bieg w północno-zachodnim rogu rynku, w zbiegu z Nowomiejską, po czym kieruje się na zachód przecinając kolejno Piwną, Szeroki Dunaj, Rycerską oraz międzymurze Zachwatowicza, by zakończyć się skrzyżowaniem z Podwalem.

Obiekty położone przy ulicy to głównie zabytkowe kamienice:

CiekawostkiEdytuj

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię