Wikia

Warszawikia

Ulica Vogla

Dyskusja0
4544stron na Warszawikii
Zygmunta Vogla
Powsinek, Wilanów Królewski, Zawady
Wilanów
Vogla 2
ul. Vogla (odcinek biegnący po grobli)
Okres powstania: 1960
Długość: 1 800 m
Zakres numerów: 2-41
Komunikacja miejska: 163, 164, N31
Zdjęcie satelitarne w Google Maps
Jezioro Powsinkowskie

Widok na Jezioro Powsinkowskie z ul. Vogla

Ulica Zygmunta Vogla – ulica w dzielnicy Wilanów łącząca Zawady z ulicą Przyczółkową.

Leży na terenie przyłączonym do Warszawy w roku 1951 i stanowiła kiedyś jedyną drogę lokalną łączącą wsie Kępa Zawadowska, Bartyki, Zawady, Kępa Nadwiślańska i Nadwilanówka z pozostałymi terenami Wilanowa. Tereny tych wsi leżą w wąskim obszarze pomiędzy dwoma rzekami (Wisła i Wilanówka) i na wysokości Folwarku Zawady rozpoczynała się wąska grobla (dzisiejsza Vogla) biegnąca w okolice Pałacu w Wilanowie. Obecny przebieg ulicy jest już widoczny wyraźnie na mapie okolic Warszawy z 1794 roku[1], a zarys grobli jest nadal zachowany, szczególnie na odcinku od Wilanówki do Jeziora Powsinkowskiego.

Jako ulica Warszawy uzyskała nazwę w roku 1960[2], w 2013 roku powstało rondo u zbiegu z ul. Sytą, zaś w 2014 roku ulica została gruntownie przebudowana[3].

Niezgodnie z przyjętym w Warszawie standardem ulica biegnie w kierunku Wisły. Rozpoczyna swój bieg na skrzyżowaniu z Przyczółkową. Następnie w lewo odchodzi od niej biegnąca bezpośrednio w pobliże Pałacu Wilanowskiego ulica Kostki-Potockiego, a po prawej stronie na jej wysokości odchodzi ulica Koralowa. Dalej kolejno są inne wąziutkie uliczki Powsinka: Młocarni, Leżakowa, Murawy i Odpoczynek. Następnie za skrzyżowaniem z ulicą Europejską i mostem nad kanałem łączącym jeziora Powsinkowskie i Wilanowskie ulica Vogla w sąsiedztwie Jeziora Powsinkowskiego biegnie wzdluż starej grobli aż do ulicy Ruczaj i mostku nad Wilanówką, a po kolejnych 400 metrach kończy swój bieg na skrzyżowaniu z ulicą Sytą.

Ulicą kursują autobusy i znajdują się zespoły przystankowe Vogla, Europejska, Sady SGGW, Ruczaj, POD Wilanówka i Syta. Ciekawostką jest, że po uruchomieniu w roku 1966 pierwszej linii autobusowej nr 164 na Zawady trasą kursował tylko jeden wóz, ponieważ ulica była zbyt wąska, żeby dwa autobusy mogły się wyminąć.

Ulica nie posiada ścieżek rowerowych. Początkowy odcinek to podmiejska zabudowa Powsinka. A trasa (od Jeziora Powsinkowskiego do Sytej) to tereny uprawne SGGW po stronie parzystej oraz przedpole parku Morysin i ogródki działkowe po stronie nieparzystej.

Patronem ulicy jest Zygmunt Vogel, żyjący w latach 1764-1826 polski malarz i rysownik.

Najważniejsze obiektyEdytuj

Przy ulicy Vogla znajdują się:

  • nr 11 – Niepubliczne Przedszkole "Zielona Ciuchcia"
  • nr 19 – Pole golfowe "Golf Parks Poland"

Na rogu ul. Koralowej znajduje się krzyż przydrożny będący jednocześnie miejscem pamięci – umieszczona na cokole tabliczka informuje, że krzyż poświęcony jest Wincentemu i Józefowi Biernackim oraz Kazimierzowi Olesińskiemu, którzy zostali powieszeni w Powsinku 15 grudnia 1864 roku przez zaborcę rosyjskiego za udział w powstaniu styczniowym.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Mapa "Okolica Warszawy w Diametrze Piaciu mil", Verlag von Simon Schropp & Comp, Berlin 1794
  2. Kwiryna Handke, Słownik nazewnictwa Warszawy, wyd. Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa 1998
  3. Będzie remont ul. Vogla. Nowe rondo na Wilanowie, gazeta.pl, 14.06.2013

W sieci Wikii

Losuj Wikię